Efter kollisionen i Ystad: Express 5 fik revne i skroget

Efter kollisionen i Ystad: Express 5 fik revne i skroget
Her rammer Express 5 færgeleje 4 i Ystad efter at have revet sig løs fra sit sædvanlige færgeleje ved terminalen. Foto: Tommy Kaas
NYHED | ABONNENT | 9. JUN 2024 • 14:35
Tommy Kaas
Redaktør
NYHED | ABONNENT
9. JUN 2024 • 14:35
Holger Larsen
Journalist

Bornholmslinjen roser besætningen for at have håndteret situationen, så ingen kom i fare.

– Det endte heldigvis godt, siger Jesper Maack, Bornholmslinjens pr- og kommunikationschef, dagen derpå hurtigfærgen Express 5’s kollision med en mole i Ystad med et hørligt brag.

Ventende passagerer på Ystad Havn fik lørdag aften drama fra første parket inden afgangen mod Rønne, der var planlagt til klokken 20.30.

Da Express 5 var i gang med at blive tømt for biler og passagerer efter ankomst 19.50, rev den sig løs fra sin vante plads ved færgeleje 5. Den drev gennem havnebassinet med retning mod modsatte kaj, leje 4, hvor polensfærgen normalt er at finde.

Besætningen om bord på Express 5 forsøgte at stoppe færgen med hjælp fra motorerne, men den fortsatte sin retning og ramte den modsatte kaj.

Hændelsen skete lige omkring klokken 20, og der var på daværende tidspunkt kraftige vindstød på havnen i Ystad.

Den polske færge Polonia var på vej ind til netop færgeleje 4 på samme tidspunkt og måtte ændre kurs for at give plads til Express 5.

Bornholmerfærgen blev efterfølgende lagt tilbage til den normale kaj igen, hvorefter den kunne tømmes for de resterende biler.

En af de små redningsbåde blev sendt i vandet, og skibets skader blev dokumenteret.

Bornholmslinjen fik godkendelse til at tage de ventende passagerer om bord, og hurtigfærgen lagde fra kaj i Ystad klokken 22.25 – altså med cirka to timers forsinkelse.

Lille revne i skroget

I Rønne Havn ventede de indkaldte folk til at reparere færgen:

– Færgen blev skrabet på snuden, og der har været en lille revne i den yderste del af skroget, som skulle laves natten til søndag. Den reparation blev meldt klar klokken 4 i nat, og så blev den fremvist til klassifikationsselskabet, som på vegne af Søfartsstyrelsen godkendte reparationen, oplyser Jesper Maack.

Express 5 var således klar til at sejle igen klokken 6.30, som den skulle ifølge fartplanen.

– Når Express 5 på et tidspunkt skal på værft, bliver denne skade endeligt udbedret, siger Jesper Maack.

Der venter Bornholmslinjen nogle meget travle dage på grund af Folkemødet i Allinge. Så spørgsmålet er oplagt:

Vil færgen kunne sejle uden problemer indtil den skal på planlagt værftsophold?

– Ja, det vil den. Der blev jo også givet ok til, at færgen kunne sejle retur til Rønne lørdag aften, siger kommunikationschefen.

Godt håndteret

Er det rigtigt forstået, at uheldet skete, mens biler var ved at køre fra borde?

– Vores besætning og folkene på broen var meget hurtige og fik stoppet operationen, så man var sikker på, at ingen kom i fare.

Har man fundet frem til nogen nærmere årsag til uheldet?

– Det er spillet i forenden af skibet, som holder skibet inde ved kajen, det slipper i forbindelse med en meget kraftig vindbyge, der rammer skibet, tager fat i det og rykker det fra kaj.

– Vi er naturligvis interesserede i at finde ud af, hvorfor det spil slipper, for det er åbenlyst, at det skal det ikke.

– Besætningen og folkene på broen var lynhurtige og gjorde alt det rigtige og fik straks fat i manøvregrejerne og sikret, at skaden blev så lille, som tilfældet var.

– Det var meget kompetent håndteret, så jeg tror, at vores interesse bliver at finde ud af, hvorfor spillet slipper, siger Jesper Maack.

Redegørelse

Kommer der et videre forløb, en form for efterspil i denne sag?

– Vi orienterede selvfølgelig allerede lørdag aften både den danske og den svenske søfartsstyrelse, og jeg går ud fra, at vi på et eller andet tidspunkt afleverer en redegørelse. Sådan er det jo med alle hændelser, både de store og de små bliver registreret, og der bliver evalueret på dem.

– Vi skal have fundet årsagen til, at det spil slipper taget, og så går jeg ud fra, at det bliver rapporteret til relevante myndigheder, siger Jesper Maack.



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT