Laserlys mod fly: 'Det kan ødelægge pilotens syn'

Laserlys mod fly: 'Det kan ødelægge pilotens syn'
I sidste uge blev der sendt laserlys mod et rutefly på vej til Bornholms Lufthavn. Under flyvninger til Afghanistan har Jesper Rungholm oplevet noget tilsvarende. Det er tåbelige drengestreger, som kan have alvorlige konsekvenser, siger DAT's direktør. Arkivfoto: Jens-Erik Larsen
NYHED | ABONNENT | 10. AUG 2022 • 10:23
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
10. AUG 2022 • 10:23

Direktør Jesper Rungholm hos flyselskabet DAT har selv prøvet at få rettet laserlys mod cockpittet under flyvning, som det skete på Bornholm i sidste uge. Det kan have alvorlige konsekvenser, advarer han.

 

I sidste uge oplevede piloter i et rutefly, at der blev rettet laserlys mod cockpittet, da de nærmede sig Bornholms Lufthavn. Sagen bliver efterforsket af Bornholms Politi, som meget gerne hører fra folk, der kan have oplysninger i sagen. Det har direktør Jesper Rungholm hos flyselskabet DAT ikke. Han har til gengæld selv prøvet at sidde i et cockpit, der bliver ramt af laserlys.

– Jeg har selv oplevet det en del gange under flyvninger. Det var specielt, da vi fløj til og fra Afghanistan og kom ind over Kabul. Så var det ret ofte, at der stod nogen på jorden med de der laserpenne, eller hvad det nu var, og pegede op. Jeg har også oplevet det i Cairo, siger Jesper Rungholm i telefonen fra Vamdrup.

Det var torsdag aften mellem klokken 21 og 22, at Bornholms Politi modtog en anmeldelse fra Bornholms Lufthavn om, at der var rettet laserlys mod et ankommende rutefly fra to personer på stranden nordvest for Arnager. En af piloterne fortalte, at han var blevet ramt i ansigtet. DAT's sidste fly plejer at ankomme i det tidsrum, men Jesper Rungholm ved ikke med sikkerhed, om det var et af DAT's fly, der blev ramt.

– Jeg har ikke set nogen interne rapporter om det, men det betyder ikke nødvendigvis, at det ikke er et af vores fly, siger han.

Kan udgøre en sikkerhedsrisiko

På baggrund af sine egne erfaringer fortæller Jesper Rungholm, at en laserpen fra jorden kan lyse hele cockpittet op. Det betyder umiddelbart ikke så meget, men det er afgørende, at piloterne ikke kigger ud for at se, hvad det er, der foregår, og hvor lyset kommer fra. Det er for farligt.

– Der kan være rigtig meget tryk på, og det kan blænde og nogle gange ødelægge synet komplet, hvis man kommer til at kigge ind i det. Hver gang, jeg har oplevet det, har reaktionen været, at vi holder øjnene inde for ikke at blive fanget ved et tilfælde, siger han.

Ifølge Jesper Rungholm kan det udgøre en sikkerhedsrisiko at holde øjnene inde i cockpittet, da der under en landingsfase kan være et behov for at kigge ud, og det er som oftest i denne fase, at laserlysene dukker op.

– Så det er som regel – for at sige det på godt dansk – en røvsyg drengestreg, og den kan få store konsekvenser, også for pilotens arbejdsvilkår, hvis han får ødelagt sit syn af sådan en laserstråle. Så er det er hans job, der forsvinder. Det er svært at forsvare, siger Jesper Rungholm.

Ville være ganske forfærdeligt

Ifølge DAT-direktøren er det oftest i forbindelse med anflyvning, piloter oplever laserlys fra jorden. Der er flyet stadig oppe i 500-700 meters højde. Der kan det være en gene og en advarsel om, at man skal holde øjnene inde. Det udgør ikke nogen flyvemæssig risiko som sådan, så længe piloten ikke bliver blændet.

Anderledes forholder det sig, hvis det sker tættere på jorden i selve landingsforløbet.

– Så svarer det lidt til, at man blænder en buschauffør eller en lastbilchauffør ude på motorvejen, bare for sjov. Det er heldigvis ikke noget udbredt problem, for det ville være ganske forfærdeligt, siger Jesper Rungholm.