Strengt påbud ophævet: 'Hold fast det har været en god dag'

Det hvide hus på plejecenter Snorrebakken har fået rettet så meget op på arbejdsmiljøet, at man nu har fået ophævet et påbud fra Arbejdstilsynet. Samtaler med medarbejderne og fokus på at være der for hinanden, når tingene bliver svære, har haft stor effekt, mener plejecenterets leder.
"Hold fast det har været en god dag på job i dag. Jeg har de sejeste, mest engagerede og bedste medarbejdere".
Sådan lød det i et opslag på Facebook fra lederen på Plejecenter Snorrebakken afdeling GH+IJ, Heidi Irene Andersen, i starten af denne måned. Her kunne hun nemlig fejre, at det hvide hus har fået ophævet et påbud fra Arbejdstilsynet, der ellers har hængt som en sort sky over plejecenteret i lang tid.
Heidi Irene Andersen tiltrådte som leder den 1. januar i år og har siden sammen med medarbejdergruppen arbejdet hårdt på at gøre op med de problemer, som har præget det hvide hus gennem flere år. Udfordringerne har i særlig grad omhandlet manglende personaleledelse samt undervisning i forhold til magtanvendelse overfor udadreagerende beboere.
– Vores påbud handlede jo om, at medarbejderne havde for høj følelsesmæssig belastning ved at gå på arbejde i det hvide hus. Jeg fik opgaven, da jeg tiltrådte og har selv haft kontakt med Arbejdstilsynet og spurgt ind til, hvad det præcis er, de anbefaler, og hvad de har oplevet. Vi har så sendt en afsluttende rapport med alle de nye handlinger og mine overvejelser, og det er ud fra det, at tilsynet har lavet deres vurdering, om at påbuddet kan ophæves, fortæller en glad Heidi Irene Andersen og fortsætter:
– Vi har fået en meget meget fin tilbagemelding om, at de synes, det, vi har lavet, er rigtig godt.
Håndtering af voldsom adfærd
Helt konkret har lederen haft stor fokus på at få kortlagt, hvad det konkret er, der går medarbejderne på i dagligdagen.
– Jeg brugte i starten en del tid på at tale med medarbejderne, og de efterspurgte især nogle redskaber til både at støtte hinanden og til, hvordan de håndterer vores beboere. For beboerne i det hvide hus har primært demens, men vi har også beboere med andre psykiatriske lidelser, siger Heidi Irene Andersen.
Det fremgår af et tidligere tilsynsbesøg, at medarbejderne blandt andet bliver udsat for både verbale trusler og fysisk udadreagerende adfærd. Adfærd som medarbejderne har manglet de rigtige redskaber til at håndtere, når situationen bliver for tilspidset.
– Det allervigtigste har været at skabe et arbejdsfællesskab. Et fællesskab hvor medarbejderne har tillid til hinanden, støtter og tror på hinanden. Hvis de oplever, at en kollega bliver overfuset af en beboer, og man ser, at kollegaen ikke formår at flytte situationen eller trække sig, så skal man gå ind og hjælpe kollegaen ud af den her pine.
– Det er ikke noget, medarbejderne har gjort så meget i før, og det kom også frem i de her samtaler, at der faktisk er nogle af dem, der bliver utrygge og simpelthen bange for, hvad der kan ske, når de ender i den her situation, forklarer Heidi Irene Andersen og tilføjer:
– Medarbejderne holder jo utrolig meget af hinanden, og de passer også på hinanden. Det er bare svært, og de har brug for de rigtige redskaber til at gøre det.
Derfor har et af tiltagene været at få støtte fra den nationale videns- og specialrådgivningsorganisation VISO, som fungerer under Social- og Boligstyrelsen. Her har man en gang om måneden i foråret haft besøg og fået hjælp og vejledning til at håndtere enkeltsager, som der kan opstå med den her type udadreagerende beboere, og det kan man allerede mærke har hjulpet, mener Heidi Irene Andersen.
For særligt den interne kommunikation har været et stort fokusområde for den nye leder. De tilspidsede situationer i dagligdagen har nemlig ført til flere interne konflikter i løbet af det seneste lange stykke tid.
– Det er en fantastisk medarbejdergruppe, jeg har, og de vil det jo alle sammen gerne. Men det er et stort skib at skulle flytte, og når man skal arbejde med en kultur, er man nødt til at sætte noget struktur på og få skemalagt tid til medarbejdertrivsel. Og så kan man håbe, at det på sigt bliver naturligt for medarbejderne, så de her interne konflikter stopper. For de er der stadig lidt, selvom de er væsentligt minimeret, siger Heidi Irene Andersen.
For at forbedre det interne samarbejde er et af de centrale tiltag, at Heidi Irene Andersen har indført det, hun kalder punktummøder, hvor medarbejderne mødes dagligt ved vagtskifte.
– Her mødes man, kigger hinanden i øjnene og spørger sin kollega, hvordan dagen har været. For mange kan godt tåle at blive kaldt skældsord, og hvad vi ellers skal høre på en gang imellem. Og det kan godt være, at ottende og niende gang er okay, men 10. gang er måske der, man knækker. Vi skal kunne tage de her ting i opløbet, for jeg kan ikke være der hele tiden, så de er nødt til at være der for hinanden.
– Og er der en kollega, der siger, at det har været en virkelig svær dag, og man er ramt af det, så skal jeg eller en af de tillidsvalgte ringes op med det samme. Vi skal træde til handling til straks og tilbyde den rigtige hjælp rettidigt.
Mindsket sygefravær
Kernen ligger i sidste ende om, at man har lyst til at gå på arbejde. For er man ofte i konflikt med beboere, pårørende eller ens kollegaer, er det svært at gå på arbejde, slår Heidi Irene Andersen fast.
– Vi skal arbejde med indstillingen til, hvordan man går på arbejde og i stedet tænker, at i dag skal jeg have en god arbejdsdag. Har alle den indstilling, så kommer vi også nemmere i mål.
Det vil i sidste ende også få positiv indvirkning på det høje sygefravær, der ellers har præget plejecentrene. Og selvom det falder i øjeblikket, er det stadig et stort fokusområde for plejecenterlederen.
– Jeg forsøger at prøve at skelne mellem at være syg og have brug for fri. Det er jo ikke, fordi man ikke må være syg, men hvis man ligger derhjemme og ikke kan overskue det hele, er det jo ikke, fordi man er syg, så er det, fordi man ikke kan overskue at tage på arbejde og har brug for fri.
Det har derfor kastet endnu et konkret tiltag af sig, hvor det nu er muligt for medarbejderne at ringe og sige, hvis man har brug for en akut fridag på grund af følelsesmæssig belastning.
– Den køber jeg, og så må vi løse opgaven anderledes den dag. Men så ved vi jo, at den pågældende medarbejder kommer dagen efter. Hvis de i stedet ringer og melder sig syg, ved vi jo ikke, om de er syge i en, fem eller 30 dage, fortæller Heidi Irene Andersen.
Stor opbakning
En ting er alle de ting, man gerne vil gøre, noget andet er, om der er penge til det.
For som de fleste bornholmere ved, er kommunens økonomi mildt sagt ikke den bedste i disse år. Derfor kunne man frygte, at man ville få et nej, når man kom med hatten i hånden for at bede om ressourcer til at implementere nye ting. Men sådan har det langt fra været, mener Heidi Irene Andersen.
– Jeg oplever, at jeg har fået stor opbakning fra chefgruppen, når jeg for eksempel har ønsket, at vi havde en mere på arbejde i aftentimerne. Jeg føler, at ledelsen i BRK har været meget lydhør, og når jeg er kommet med noget fagligt begrundet, er det også blevet efterkommet.
– Det skal selvfølgelig også balancere med budgettet, og økonomien skal hænge sammen. Men lige her har vi beboere, som kræver noget helt ekstraordinært, og det skal der nogle ekstra personaleressourcer til.
Det ophævede påbud betyder, at de farvede huse på Snorrebakken ikke længere har påbud hængende over hovedet, og forandringerne har også kastet rosende ord af sig fra flere pårørende.
– Jeg har haft pårørende forbi mit kontor, og jeg har fået mails, hvor de fortæller, at de kan mærke, at der sker forandringer i huset, og det er blevet rart at komme her, afslutter Heidi Irene Andersen.
Sagen kort
Det hvide hus på Snorrebakken har tidligere flere gange haft Arbejdstilsynet på besøg, hvor man har modtaget påbud og skærpede anbefalinger. Ved seneste tilsyn i november sidste år gav tilsynet følgende bemærkninger:
• Der gives en skærpet anbefaling om, at der hurtigst muligt iværksættes en varig løsning i forhold til manglende næværende personaleledelse på afdeling GH+IJ.
• Det anbefales, at der igangsættes undervisning omkring magtanvendelser både i det gule og det hvide hus.
• Det anbefales, at der kommer fokus på aktiviteter for beboerne, og Tilsynet ønsker at modtage en handleplan for, hvordan aktiviteter igen kan blive muligt for beboerne. Handleplanen skal være Tilsynet i hænde senest d. 1. februar 2024
• Det anbefales, at der snarest iværksættes beboermøder. Der følges op i næste tilsyn.
• Det anbefales, at borgernes dokumentation gennemgås og opdateres. Der følges op i næste tilsyn.
Kilde: Bornholms Regionskommune
NYT JOB
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration