Dagen før første etape: Mekanikere opdager farlig defekt

Dagen før første etape: Mekanikere opdager farlig defekt
Victor Sørensen og resten af BHS-PL Beton Bornholms mekanikere har nok at lave forud for dette års Postnord Danmark Rundt. Foto: Jakob Nørmark
CYKELSPORT | SPORT | VILDBJERG | Mandag 9. august 2021 • 22:59
Jesper Gynther
Journalist
CYKELSPORT | SPORT | VILDBJERG | Mandag 9. august 2021 • 22:59

Det er mandag eftermiddag, og BHS-PL Beton Bornholm er ankommet til Vildbjerg Sports- og Kulturcenter. Her skal det bornholmske cykelhold overnatte, inden turen tirsdag morgen går til Struer, hvor årets udgave af Postnord Danmark Rundt skydes i gang.

Dagen før starten på det store danske etapeløb er der en masse praktiske ting, der skal ordnes. Vanddunke skal fyldes, og der skal forberedes slynger med proteinbarer, som rytterne skal have udleveret undervejs på morgendagens etape.

Allervigtigst er det dog, at alt udstyret er i orden, og det vil sige, at alle cykler – og reservecykler – skal tjekkes igennem for eventuelle fejl og mangler. Det er en opgave, som holdets tre mekanikere har det primære ansvar for, og de tager opgaven meget seriøst.

– Jeg tjekker alle cykler og går alt igennem. Gear, bremser, hjul, alt! Jeg er først færdig, når det hele spiller, og alt kører, som det skal. Tingene skal jo helst virke, når de skal ud på sådan et langt etapeløb, fortæller 30-årige Victor Sørensen, der har været en del af staben hos BHS-PL Beton Bornholm de seneste tre år, og som til daglig arbejder som cykelmekaniker hos Fribikeshop i Odense.

Finder man tit ting, der er galt, når man gennemgår cyklerne?

– Nej. Rytterne kommer jo for det meste forberedte med deres cykler, og de bruger jo også deres cykler hver dag, så de ved godt, når der er noget galt. Men det er jo altid godt lige at tjekke dem igennem, for jeg vil jo hellere være på den sikre side, end at der går et eller andet galt ude på ruten, siger han.

Der blev arbejdet lige indtil solen gik ned mandag aften. Foto: Jakob Nørmark

Opdager farlig defekt

Victor kan da også være glad for, at han – og de to andre mekanikere – går så minutiøst til værks, for de finder hurtigt ud af, at stellet på Adam Holm Jørgensens cykel er gået i stykker, hvilket sandsynligvis stammer fra et styrt, som den unge rytter havde for et par uger siden.

Et ødelagt stel kan være yderst risikabelt, for det kan ende med at knække fuldstændig til fare for rytteren. Derfor betyder opdagelsen af fejlen, at en fra staben i al hast må køre til Nyborg for at hente et nyt stel, som Victor så må montere på cyklen senere på aftenen.

Det er dog noget, han tager i stiv arm, for han er vant til, at det til tider kan være stressende at være mekaniker for et cykelhold.

Hvornår bliver det rigtig intenst for dig som mekaniker under et løb?

– Det er i finalen i de sidste 20 kilometer. Der ved man, at hvis der sker noget, så er det slut. Så skal man være hurtig, ellers er det sgu slut. 

Hver eneste sekund tæller?

– Helt bestemt. Det gør det. Et sekund fra eller til, det kan jo give en stor forandring, siger Victor, der under Postnord Danmark Rundt skal sidde bagved feltet i den ene af cykelholdets to servicevogne og være klar til at hoppe ud af bilen og skifte dæk eller samle rytterne op, hvis de styrter.

19-årige Malthe Christensen er også med som mekaniker. Foto: Jakob Nørmark

Lur på bagsædet

Selvom der venter en intens uge med mange arbejdsopgaver i hurtigt tempo, så er der også momenter, hvor man kan puste ud og slappe lidt af, fortæller Victor, der har været med til Postnord Danmark Rundt en enkelt gang tidligere tilbage i 2019.

– I servicevognen sker der nogle gange en masse, og nogle gange sker der ingenting. Så kan man sidde og få sig en lille lur på bagsædet, siger han og fortæller, at han glæder sig til at prøve kræfter med løbet igen.

– Det er skidesjovt at komme ud og være med til det og mærke energien.

– I løbet af en løbssæson som den her, så er det da helt klart et højdepunkt at komme til Postnord Danmark Rundt. Det og så de store danske endagsløb, det er altid sjovt, siger han.


Holdets tre mekanikere:

Der er stor aldersforskel på det bornholmske cykelholds ældste og yngste mekaniker. Foto: Jakob Nørmark

To af mekanikerne er med i hver af BHS-PL Beton Bornholm servicevogne under løbene, mens den tredje kører holdets grej fra hotel til hotel. De tre mekanikere er:

– Victor Sørensen; 30 år, kom i lære som cykelmekaniker, da han gik ud af folkeskolen, arbejder nu i Fribikeshop i Odense

– Malthe Christensen; 19 år, cykelmekanikerelev hos Holms Cykler i Rønne

– Børge Sørensen; kom i lære som automekaniker i 1959, er nu pensionist

 

Rytterne tjekker også selv deres cykler

Martin Toft Madsen står her sammen med mekaniker Victor Sørensen og leder efter eventuelle defekter på cyklen. Foto: Jakob Nørmark

Af Jesper Gynther

CYKELSPORT

Selvom det primært er en opgave for mekanikerne hos BHS-PL Beton Bornholm at tjekke holdets cykler forud for løbene, så giver rytterne også en hånd med.

– Jeg tror, de fleste ryttere selv godt lige vil have hands-on på cyklerne. Vi har mekanikere, som klarer det meste, men jeg tror de fleste af os godt kan lide at være med til at se, hvad der foregår, siger 36-årige Martin Toft Madsen, der er holdets mest erfarne rytter.

– Vi gennemgår cyklerne og tjekker, at gearerne virker, og at bremserne virker, at det hele ligesom virker, så vi ikke lige pludselig står i morgen med cykler, der ikke virker, siger han og forklarer, at der inden et stort løb som Postnord Danmark Rundt også typisk bliver sat ny kæde og nye dæk på cyklerne.

– Så det er også for at tjekke, at de nye ting også virker. Selvfølgelig er der ikke noget stort, som ikke burde virke, men det er rart lige at tjekke, at det rent faktisk virker, siger cykelrytteren, som sammen med holdkammeraterne kørte ud på en lille halv times træningstur mandag aften for både at teste cyklerne, men også for at løsne op for kroppen med en kort køretur.

FÅ ABONNEMENT