Politikere kommer nu med ændringsforslag til p-afgiften

POLITIK | Fredag 9. juni 2023 • 12:31
POLITIK | Fredag 9. juni 2023 • 12:31

Kursen er ufortrødent sat mod at indføre parkeringsafgift i seks bornholmske byer efter torsdagens møde i natur-, miljø- og planudvalget.

Karen Lynn Jacobsen fra Socialdemokratiet oplyser oven på mødet i natur-, miljø- og planudvalget torsdag, at forslaget om at indføre parkeringsafgift i seks bornholmske byer bliver sendt videre til kommunalbestyrelsen til endelig vedtagelse – dog med nogle ændringsforslag.

Således skal eksempelvis timetaksten sænkes fra 25 og til 18 kroner, og nok bliver der holdt fast i en halv times gratis parkering i fem af byerne, men i Rønne foreslås den udvidet til én time.

– Det, mener vi, er rimeligt, fordi alle banker, forsikringsselskaber og andre institutioner, hvor man eventuelt skal møde op fysisk, ligger der, og man kan ikke regne med at møde op og overstå sine forretninger på kun en halv time, forklarer politikeren.

Hun fortæller, at et flertal i udvalget også ønsker at lade administrationen undersøge muligheden for, hvad en licens skal koste, hvis man vil parkere i andre byer end ens egen, en pendlerlicens. Men i øvrigt fortsætter processen med at indføre en p-afgift, hvilket i sidste instans kommunalbestyrelsen skal beslutte. Det er planen, at der skal betales p-afgift i perioden 1. maj-31. oktober i fem af byerne, mens det i Rønne skal være hele året.

Hvordan forholder I jer til, at FDM siger, at de måske vil køre en retssag, hvis p-afgiften bliver vedtaget, fordi organisationen ser det som en ulovlig skat?

– Der er jo lavet en analyse af parkeringsproblemer i de seks berørte byer, og det er det, vi baserer forslaget på, og det var også på baggrund af analysen, vi udvidede forslaget fra fem til seks byer, siger Karen Lynn Jacobsen med reference til, at følgende byer står til at blive omfattet af afgiften:

Nexø, Svaneke, Gudhjem, Allinge, Sandvig og Rønne.

Bedre skiltning

– Analysen viser problemer i alle byer, siger hun.

– Vi ved godt, det her ikke løser samtlige problemer, og derfor ønsker vi også en evaluering af tiltaget i starten af 2024, så vi kan se på, om vi skal gøre noget lidt anderledes. Og for eksempel i Svaneke er vi med på, at der skal bedre skiltning til i forhold til blandt andet de nye parkeringspladser oppe ved Korshøje. Det er sådan nogle ting, vi skal arbejde med.

Handelsstandsforeningen i Svaneke har jo sagt til Tidende, at der simpelthen er behov for at få etableret nogle flere parkeringspladser tæt på centrum, inden man iværksætter en p-afgift?

– Ja, men de jo lavet, de er bare ikke synlige nok.

Argumentet er, at p-pladserne ved Korshøje simpelthen ligger for langt væk fra centrum?

– Ja, og det kan godt være, de gør det, men så må vi se på det. Nu skal vi som udgangspunkt prøve, og så kan vi se, hvordan vi kan rette det til senere, siger Karen Lynn Jacobsen.

Formanden for Rønne Handelsstandsforening, Jan Bistrup, har i Tidende sagt, at han simpelthen mener, det er konkurrenceforvridende, og at det bliver sværere at få folk til byen med den p-afgift året rundt – har I forholdt jer til det?

– Vi har snakket om det på et af vores møder, og det er også en af grundene til, at vi vil sænke timeprisen til 18 kroner. Det er jo absolut ikke ukendt, at rigtig mange byer rundt om i landet har betalingsparkering også uden for København, og i de byer handler man stadigvæk, siger politikeren.

I forslaget til den bornholmske p-afgift nævnes da også, at byer som Slagelse, Svendborg, Viborg og Frederikshavn har indført p-afgift.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT