'Der sker altid så meget nyt og spændende på Bornholm'

'Der sker altid så meget nyt og spændende på Bornholm'
Kristina Lindberg er projektleder på magasinet 'Destination Bornholm'. Foto: Justine Høgh
DAGENS NAVN | ABONNENT | 27. MAR 2024 • 05:30
Af:
Joan Øhrstrøm
DAGENS NAVN | ABONNENT
27. MAR 2024 • 05:30

Destination Bornholm er for andet år udkommet med deres magasin ’Destination Bornholm’, der skal inspirere og trække flere folk til øen. Men projektleder af magasinet, Kristina Lindberg, har også selv fundet inspiration til at opleve nye sider af øen i sit arbejde med oplevelseskataloget.

Det er andet år, I udgiver magasinet ’Destination Bornholm’. Hvad har I gjort anderledes siden sidst?

– Vi fik en rigtig positiv feedback på det første, vi lavede. Så det, vi har fokuseret meget på denne gang, er at fremhæve nogle af de mere ukendte steder på Bornholm. Det kan godt være, stederne ikke er ukendte for bornholmerne, men det er de måske for turisterne. Derudover har vi også haft fokus på at nævne mange af øens attraktioner, restaurationer og oplevelsesmuligheder, så det giver god mening for læseren, hvad det er, man kan opleve på Bornholm.

– Det er også vigtigt for os, at magasinet er noget, man har lyst til at tage med sig hjem. Der er også nogle rigtig gode opskrifter i. Vi har for eksempel fået Sune Rasborg og lystfisker Gordon P. Henriksen til at levere. Og så har vi generelt fornyet og fintunet en del af indholdet, så man som læser ikke tænker, at det blot er en gentagelse af det samme.

Hvem er den primære målgruppe?

– Det er helt klart dem, der besøger Bornholm, og som skal finde ud af, hvad de skal lave, når de er på øen. Vi har lavet et oplag på 100.000 eksemplarer, og 50 procent sender vi til den anden side af vandet, hvor Politikens læsere vil modtage magasinet i en udgave op til påske. Det er også en måde at inspirere nogen, der måske ikke har tænkt, at Bornholm var et sted, de skulle hen. Derudover vil magasinet være at finde på motorvejsstationer og i udvalgte butikker rundt i Danmark. På Bornholm vil magasinet være at finde i Bornholms Turistinformationer, på Bornholmslinjens færger, i lufthavnen og hos et væld af Bornholms øvrige virksomheder. Og så er magasinet på tre sprog, og det er særlig relevant i forhold til vores udenlandske gæster. Så formålet er at få flere folk til øen og vise, hvad det er Bornholm har at byde på.

Kan folk ikke se det online?

– Jo. Folk kan også orientere sig via vores hjemmeside, via app og så videre, og det er også muligt at læse magasinet online. Men vi ved, at rigtig mange turister stadig efterspørger noget printmateriale. Og derfor har det været vigtigt for os stadig at lave noget, men i sådan en grad, at det ikke bliver til papirspild. Det er derfor, vi foreslår, man gemmer magasinet og ikke smider det ud.

– Der er naturligvis omkostninger forbundet ved at producere magasinet, og vi er rigtig glade for den opbakning, det bornholmske erhverv har givet til magasinet, også i form af annoncører, da et bredt antal annoncører også er med til at vise den diversitet, der er på øen – til glæde for os alle.

– Og i kataloget forsøger vi at favne bredt. Som sagt er oplaget på 100.000 eksemplarer, og nogle har måske været på Bornholm mange gange og tænker: ”Jeg kender udmærket godt øen, jeg har prøvet det hele”. Men der er også dem, hvor det er første møde med Bornholm. Og så vil vi gerne vise nogle af de klassiske besøgssteder, som for eksempel Hammershus og nogle af de gode strande.

Er der noget, du er særligt glad for, I har fået med i år?

– Jeg er særligt glad for det hele. Men kunst- og kunsthåndværkerafsnittet, synes jeg, er blevet rigtig fint og viser rigtig tydeligt, hvilken kvalitet vi har på Bornholm i forhold til det. Vores gastronomiafsnit viser, hvilken alsidig ø det er i forhold til madopleveler, og i vores naturafsnit prøver vi at inspirere til oplevelser, som man måske ikke har oplevet før.

Hvad har været det mest udfordrende ved at lave magasinet?

– Det har helt klart været at begrænse sig. For vi kunne jo nævne rigtig mange steder. Så det er en øvelse i at forny sig i forhold til magasinet sidste år, men også at begrænse sig i forhold til alt det, man gerne vil fortælle. Det er også derfor, det bliver på hele 172 sider. Og næste år har vi sikkert dobbelt så meget at fortælle, fordi der altid sker så meget nyt og spændende på Bornholm.

Kan øen stadig overraske dig selv?

– Ja, jeg synes faktisk, det er sjovt, at jeg under processen med kataloget er blevet opmærksom på steder, hvor det enten er længe siden jeg har været eller slet ikke har besøgt. Jeg bruger jo mit arbejde på at markedsføre Bornholm og alle de fantastiske steder, der er. Derfor er det også vigtigt selv at komme ud på øen. Så jeg bruger også selv magasinet til inspiration. For det er helt klart også til de herboende bornholmere, som gerne vil have lidt inspiration til egen ø.

Hvad bruger du tid på, når du ikke arbejder med magasinet og Destination Bornholm?

– Så er jeg sammen med mine venner og min kæreste, og så går jeg ture og nyder at opleve Bornholm, når jeg nu selv er så god til at fortælle om, hvor fantastisk her er.

Kristina Lindberg

34 år

Marketingskoordinator ved Destination Bornholm

Bor i Rønne



Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT