Marius Borg Høiby accepterer varetægtsfængsling

24. JUN 2026 • 12:57UDLAND

Marius Borg Høiby, der er søn af Norges kronprinsesse Mette-Marit, undlader at anke sin varetægtsfængsling.

Marius Borg Høiby, der er søn af den norske kronprinsesse og forleden blev idømt fire års fængsel, forbliver varetægtsfængslet i tre uger indtil videre.

Det fortæller Aftenposten, der har talt med Høibys forsvarer, Petar Sekulic.

- Han kommer ikke til at anke den sidste fængslingskendelse, lyder det fra advokaten.

Marius Borg Høiby er kendt skyldig i blandt andet to voldtægter, mishandling og flere voldshændelser.

Han hævder, at han er uskyldig og har derfor anket dommen. Han bad samtidig om at blive løsladt på grund af sin mors sundhedstilstand, men anmodningen blev afvist.

Retten vurderede, at der er fare for, at Marius Borg Høiby kontakter et af ofrene i sagen. Derfor er han indtil videre varetægtsfængslet indtil 13. juli.

Herefter er der mulighed for, at varetægtsfængslingen kan lempes.

Det kan blandt andet ifølge Aftenposten ske ved hjælp af en såkaldt omvendt elektronisk fodlænke, der kan kontrollere, om Marius Høiby Borg overholder det tilhold, der skal forhindre ham i at tage kontakt til det pågældende offer.

Marius Borg Høiby har været varetægtsfængslet siden 3. februar.

Hans mor, kronprinsesse Mette-Marit, har været ramt af sygdommen lungefibrose, der gør det vanskeligt for hende at trække vejret.

Onsdag i sidste uge oplyste det norske kongehus, at kronprinsessen har gennemgået en lungetransplantation.

Hun skal dog fortsat være indlagt de kommende uger, så lægerne kan overvåge, hvordan kroppen tager imod de nye organer.

/ritzau/

MESTE LÆST UDLAND (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT