EU-Kommissionen får grønt lys til ekstratold på kinesiske elbiler
EU kan potentielt lægge op til 35,3 procent ekstra told på batteridrevne elbiler, der importeres fra Kina.
EU-Kommissionen har fredag fået grønt lys til at lægge ekstra told på kinesiske elbiler.EU har i forvejen en toldsats på 10 procent på kinesiske elbiler. Efter en undersøgelse af kinesisk statsstøtte har EU-landene dog fredag besluttet, at der kan lægges op til 35,3 procent ekstra told på batteridrevne elbiler, der importeres fra Kina.
Dermed følger EU-landene indstillingen fra EU-Kommissionen, oplyser en EU-diplomat med indsigt i beslutningen.
EU-Kommissionen gennemførte i foråret en undersøgelse af statsstøtte til kinesiske bilproducenter. Konklusionen på undersøgelsen var, at Kina gav urimelig statsstøtte til egne bilproducenter.
Dermed var Kina ifølge EU-Kommissionen ansvarlig for at forvride markedet i EU. For at beskytte de europæiske bilproducenter lagde EU-Kommissionen derfor op til at indføre ekstra told på kinesiske elbiler ligesom USA og Canada tidligere har gjort.
Det er nu op til Kommissionen, om den ekstra told skal pålægges i begyndelsen af november. Den beslutning ventes at blive truffet på et af de ugentlige møder i EU-Kommission. Næste møde holdes på tirsdag i Strasbourg.
EU-Kommissionen kan dog vælge at undlade at indføre den ekstra told, hvis man i stedet kan finde en forhandlingsløsning med Kina.
- EU og Kina vil fortsætte med at arbejde målrettet på at undersøge en alternativ løsning.
- Den skal leve op til WTO-reglerne. Og den skal være tilstrækkelig til at imødegå den skadevoldende subsidiering, der blev fastlagt ved kommissionsundersøgelsen, skriver EU-Kommissionen i en pressemeddelelse.
Her understreger man samtidig, at en eventuel løsning skal kunne "overvåges og håndhæves". Det skal i givet fald sikre, at Kina ikke omgår en eventuel aftale.
Tyskland er blandt de lande, der har opfordret til at finde en alternativ løsning. Ifølge det tyske nyhedsbureau dpa stemte Tyskland imod toldsatserne fredag.
Den tyske forbundskansler, Olaf Scholz, er bekymret for, at Kina vil gøre gengæld og dermed ramme Tysklands store bilindustri.
Hos Dansk Industri (DI) mener man, at det er nødvendigt at sætte hårdt mod hårdt. Også her håber man dog på en løsning, der kan undgå at udløse en handelskrig mellem EU og Kina.
- Vi har intet andet valg end at sætte ind overfor unfair handel med de instrumenter, som EU har til rådighed.
- Nu er der en måned til den europæiske straftold træder i kraft. Den måned skal vi bruge på at finde en forhandlet løsning med Kina, for ingen er tjent med en handelskrig, siger Peter Thagesen, underdirektør i Dansk Industri.
/ritzau/