Tronskifte og OL samlede seerne om at se live-tv i 2024

21. JAN 2025 • 15:37INDLAND/KRIMINAL

DR kalder 2024 "jubelår for fælles live-sening" i ny analyse. Det skyldes store begivenheder og dokumentarer.

2024 var præget af mange store live-begivenheder, og det afspejler sig i de danske seeres medieforbrug.

Særligt tronskiftet i kongehuset, men også sportsbegivenheder som OL og EM i herrefodbold trak mange til tv-skærmen.

Det viser DR's analyse "Medieudviklingen 2024". Det er en rapport, som afdækker udviklingens i borgernes medievaner.

I lang tid har man skelnet mellem traditionelt flow-tv og streaming. Men DR's analytikere påpeger, at det giver mere mening at se på det, de kalder lineær tv-sening og on demand-sening.

Lineær skal forstås som tv-sening, der foregår, mens et skemalagt program bliver sendt enten på en tv-kanal eller streamingtjeneste.

On demand derimod er, når seeren ser et program på et tidspunkt, vedkommende selv har valgt - som altså ikke er live.

I rapporten fra DR bliver 2024 kaldt et "jubelår for fælles live-sening".

Det skyldes blandt andet nogle af de store begivenheder, der fandt sted i løbet af året.

Proklamationen af kong Frederik fra balkonen på Christiansborg 14. januar blev det mest sete tv-program med 2,3 millioner seere på tværs af DR og TV 2.

Denne dag er der målt 2 timer og 47 minutters live-sening per dansker, skriver DR. Det tal ligger typisk omkring 100 minutter per dansker per dag.

Også årets store sportsbegivenheder trak mange seere til fjernsynsskærmen.

Danmarks kampe til EM i herrefodbold blev set af 1,65 millioner seere i snit, men håndboldherrernes kampe ved De Olympiske Lege blev set af 1,17 millioner.

Men selv om 2024 var præget af mange store livebegivenheder, er der alligevel sket en stigning i on demand-sening og et fald i lineær tv-sening.

I fjerde kvartal af 2024 oversteg antallet af minutter, som danskerne bruger på on demand-sening, for første gang live-sening, skriver DR.

Analytikerne forklarer den udvikling med, at nogle af årets store dokumentarer typisk bliver set on demand.

Her kan nævnes dokumentarer som TV 2's "Den sorte svane" og "Fanden ta' kommunen" samt DR's "Sexisme i musikbranchen" og "Mændenes paradis".

Desuden viser rapporten, at 61 procent af den tid, som bliver brugt på tv og streaming, står DR og TV 2 for.

De kommercielle broadcastere, som er Viaplay, Warner Bros. Discovery og Disney, stod for 17 procent, mens Youtube og Netflix gjorde det samme.

Når det kommer til radio, var der trods faldende lyttertal 85 procent, som ugentligt lyttede til radio i 2024.

De ti P4-distrikter står samlet for 42 procent af lyttetiden, mens P1 står for 11,5 procent. Derefter følger P3, P5, Nova, P2 Klassisk, Radio Soft Total, Pop FM Total, Classic FM Total og P6 Beat.

/ritzau/

MESTE LÆST INDLAND-KRIMINAL (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT