Radio4 udnytter kort levetid til at præsentere nye værter og programmer
Mandag ruller Radio4 ny sendeplan ud under nyt navn, Radio IIII. Chefredaktør ser fire års levetid som styrke.
Radio4's dage er talte. Om fire år lukker radiokanalen, der de seneste fire år har kæmpet indædt med faldende lyttertal og en lav kendskabsgrad.Siden januar har kanalen med sin nye ansvarshavende chefredaktør og direktør, Nikolai Thyssen, revet ned, bygget om og lagt skinnerne til en ny version af Radio4 - Radio IIII.
Mandag ruller den nye radio ud i æteren med nye værter og en ny sendeplan.
- En af de ting, som kendetegner os, det er, at vi har fire år tilbage at udkomme i. I stedet for at pibe over det, så har vi tænkt os at gøre det til en styrke, siger Nikolai Thyssen.
Chefredaktøren er klar til at satse alt på den nye strategi, i stedet for med sine egne ord at "bruge tid på at fedte for nogen".
- Vi har mulighed for at tage chancer, være kritiske alle steder - både overfor lyttere og politikere og delvist være et eksperimentarium for nye stemmer, siger han.
Fremover vil den nye radiokanal sende live 14 timer i døgnet fra Banegårdspladsen i Aarhus, hvor radioen har hovedsæde. Derudover lanceres en række nye podcasts.
Journalist Magnus Barsøe, der stillede op til EP-valget for Socialdemokratiet, får en erhvervspodcast med navnet "Børsen Brænder".
Korrespondent på Weekendavisen Layal Freije skal være vært på podcasten "Gaza FM", og Pelle Hvenegaard inviterer brugere i et fixerum i København til en snak i programmet "Fixerummet".
Det er tre af de mange programmer, der er i den nye plan, efter at 24 programmer måtte lukke, og 17 medarbejdere blev opsagt i foråret som et led i den nye den strategi.
Radio IIII skal ikke være en kanal for magasiner, men i stedet gøre plads til podcasts og programmer, der taler "ind i de steder, hvor der er allermest på spil nu".
Nikolai Thyssen vil med det nye Radio IIII skabe en platform, hvor værterne skal være overengagerede og afsindigt vidende. Han vil have "alt for engagerede mennesker, som er for optaget af emner til at kunne få lov at komme på DR, og for politiske til at udkomme på Podimo".
Lyttertallene har været en gennemgående hovedpinde for Radio4 gennem årene.
I 2022 rettede Radio- og tv-nævnet kritik af radiokanalen. Nævnet fandt det "påfaldende, at en statsstøttet public service-radiokanal, som sender på et allerede veletableret FM-bånd, ikke har et højere lyttertal".
Nikolai Thyssen vil dog ikke sætte konkrete tal på, hvad der skal til for, at det nye Radio IIII er en succes.
- Det afgørende er, at vi bliver en vigtig og nødvendig radiostation. Så håber jeg lyttertallet følger med, men det er ikke det primære, siger han.
Men der skal dog ske noget, og det skal ske hurtigt.
- Hvis vi ikke om seks måneder har en fornemmelse af, at vi har en kanal, som man taler om, som er i den offentlige debat, og som oplevet som noget nyt, så er vi da ikke lykkedes, lyder det fra chefredaktøren.
På nuværende tidspunkt er det dog ikke en vision at kæmpe for at forlænge sendetilladelsen, når den udløber nytårsaften 2027. Det er kanalen ikke stærk nok til på nuværende tidspunkt, lyder det fra ham.
Men hvis han om to år kan se, at projektet er lykkedes, så skal han nok forsøge at sælge det, siger han.
/ritzau/