Minister genopliver kampagne for at få danskerne til at ruste sig til kriser
Ny kampagne skal minde befolkningen om hjemmeberedskabet, som flere trods kendskab endnu ikke følger.
Når du kan klare dig selv, hjælper du dem, der ikke kan.Sådan lyder budskabet i den kampagne, som Styrelsen for Samfundssikkerhed lancerer mandag.
Kampagnen gentager de anbefalinger, som myndighederne første gang offentliggjorde sidste år, og målet er igen at få danskerne til at styrke deres hjemmeberedskab.
Ifølge en måling foretaget af Megafon for Styrelsen for Samfundssikkerhed i juli har fire ud af fem danskere kendskab til anbefalingerne.
Alligevel svarer mere end 40 procent af i målingen, at de kun i mindre grad eller slet ikke følger myndighedernes anbefalinger.
Målingen viser også, at 48 procent af dem, der ikke følger anbefalingerne, ikke forventer en krise.
Ifølge minister for samfundssikkerhed og beredskab, Torsten Schack Pedersen (V), er det ikke overraskende, at flere danskere endnu ikke følger anbefalingerne.
- Kampagnen er netop for at få flere til at tage det personlige ansvar og være bevidste om, at det betyder noget for vores samlede robusthed i Danmark, at alle os, der kan, klarer os selv i en krisesituation, siger han til Ritzau.
Han påpeger, at den nye kampagne netop skal minde befolkningen om anbefalingerne og få flere til at tage et personligt ansvar i tilfælde af en krisesituation.
- Det er kun omkring halvandet år siden, at anbefalingerne blev offentliggjort første gang, så selvfølgelig er det en stor omstilling, når det ikke er noget, vi har været bekymret omkring i årtier. Derfor tager det noget tid, siger han.
Ministeren afviser også, at han selv og myndighederne ikke har gjort nok, selv om 48 procent af dem, der ikke følger anbefalingerne, heller ikke forventer en krise.
- Jeg er tilhænger af, at vi siger tingene, som de er. Hvis man ser på det nationale risikobillede fra april i år, står vi i den mest alvorlige trussel- og risikovurdering siden Anden Verdenskrig.
- Jeg oplever, at danskerne generelt har en stor forståelse for, at vi er nødt til at forholde os til scenarier, som vi ikke anså som realistiske for få år siden, og derfor er der brug for, at vi bringer os et andet sted hen, siger han.
Torsten Schack Pedersen afviser samtidig, at gentagelsen af budskabet kan skubbe skeptiske danskere endnu længere væk.
- Nej, det tror jeg bestemt ikke. Jeg tror desværre, at når man følger nyhedsstrømmen, er det tydeligt for langt de fleste, at der er nogle risici, som vi er nødt til at forholde os til, som vi ikke skulle for få år siden, siger han.
Budskaberne bliver formidlet via blandt andet tv og sociale medier i de kommende tre uger.
De gamle og nypromoverede anbefalinger lyder på, at danskerne skal kunne klare sig med drikkevand, mad, medicin og andre fornødenheder i tre døgn.
/ritzau/
