Influencere frygter anmærkninger for forvirrende reklameregler
120 influencere deler bekymringer om ny fortolkning af lovgivning i et fælles brev til Forbrugerombudsmanden.
Efter et antal influencere tidligere i oktober modtog indskærpelser af Forbrugerombudsmanden, er flere af de danske influencere bekymrede for den måde, som markedsføringsloven nu fortolkes på.Det skriver 120 influencere onsdag i et fælles brev til Forbrugerombudsmanden og erhvervsminister Morten Bødskov (S).
Det er Forbrugerombudsmandens vurdering at alt indhold fra influencere skal leve op til markedsføringslovens regler, uanset om der er tale om reklame eller ej. Det fremgik af en pressemeddelelse 9. oktober.
Derfor er influencerne bekymrede for, om de fremover kan lægge indhold op fra en tur Tivoli, at de spiller et computerspil eller kan vise, hvordan de indretter deres hjem. Også selv om herlighederne er selvbetalte.
- Måske er konsekvenserne ikke så omfangsringe, som vi frygter. Vi ved det ikke, fordi ingen kan fortælle os, hvor grænsen går, skriver de.
Influencerne skriver i brevet, at flere af dem er begyndt at skrive "reklame" på det indhold, som de ikke har fået betaling for at lave, "for en sikkerheds skyld".
Ifølge influencerne betyder det, at det bliver sværere for seere at skelne mellem influenceres indhold og reklame.
- Nu bekymrer det os, af Forbrugerombudsmanden fortolker markedsføringsloven sådan, at vi i fremtiden skal skrive "reklame" på langt mere indhold, end vi har gjort hidtil, og på indhold, som efter vores opfattelse slet ikke er reklame, skriver influencerne i brevet.
Desuden er influencerne bekymrede for, at fortolkningen af markedsføringsloven begrænser deres ytringsfrihed og forringer deres konkurrencevilkår.
Markedsføringsloven forbyder blandt andet reklamer rettet mod børn og unge under 18 år, der indeholder produkter som for eksempel alkohol.
Influencerne frygter blandt andet, at det i fremtiden vil betyde, at de ikke kan dele et ikkebetalt opslag på sociale medier, hvor de drikker et glas vin, uden at det bliver anset som ulovlig reklame for alkohol.
Desuden mener de, at reglerne for sociale medier nu er mere strikse end for de traditionelle medier.
- Ingen løfter øjenbrynene, hvis der bliver drukket vin i bedste sendetid, skriver de som et eksempel.
Tidligere i oktober lød det fra Lisbeth Kiel, der er formand for Forbundet for Influenter og Bloggere, at forbrugerombudsmandens tolkning af markedsføringsloven havde skabt usikkerhed og tvivl i influencerbranchen.
Erhvervsminister Morten Bødskov sagde i juni, at han vil undersøge, om lovgivningen for influencers reklamer målrettet børn og unge skal strammes.
Meldingen kom efter, at Forbrugerrådet Tænk havde påpeget flere tilfælde, hvor influencere havde overtrådt fødevareindustriens kodeks.
/ritzau/