Forsker foreslår overvågning af lyssky skibe i Øresund med det samme

27. DEC 2024 • 09:30INDLAND/KRIMINAL

Landene omkring Østersøen må sammen gøre mere for at overvåge mistænkelig trafik ind og ud, mener fagfolk.

Landene omkring Østersøen bør blive bedre til at identificere og overvåge skibe, som kan udgøre en risiko for kritisk infrastruktur.

Det siger Hans Liwång, der er professor med viden om havinfrastruktur på det svenske universitet Försvarshögskolan, til det finske medie Yle.

Skibene bør overvåges og fotograferes, fra det øjeblik de sejler ind i Øresund, foreslår han.

- Det handler for eksempel om at sørge for, at svensk, finsk, estisk, litauisk eller dansk kystbevogtning ses i nærheden af disse fartøjer så ofte, at de føler sig overvågede.

- Det gør dem mindre tilbøjelige til at lave denne type sabotage. Eller fejl for den sags skyld, siger Liwång.

Professoren henviser til skibe, der kan kobles til den såkaldte russiske skyggeflåde. Den består af tankskibe, som sejler under andre landes flag end Ruslands for på den måde at omgå sanktioner.

Skyggeflåden er kommet i søgelyset efter et brud på et elkabel i Den Finske Bugt mellem Finland og Estland.

Olietankeren "Eagle S" mistænkes for at have beskadiget kablet. Natten til torsdag gik finske myndigheder om bord på skibet.

Foruden kablet Estlink 2 mistænkes "Eagle S" også for at have forårsaget afbrydelser på tre internetkabler i samme område.

Til Yles danske pendant DR siger også forsvarsanalytiker og ejer af Nordic Defence Analysis Jens Wenzel Kristoffersen, at landene om Østersøen bør gøre mere sammen.

- Vi er nødt til at få en fælles indsats fra alle lande omkring Østersøen, så man i princippet kan vurdere, hvad det er for en trafik, der sejler ind og ud af Østersøen, og hvad der er af bevægelser, der kan være mistænkelige, siger han til DR.

I Danmark står Forsvaret for at overvåge de danske søterritorier. Det sker i samarbejde med søværnet.

Som en del af søværnet står marinehjemmeværnet for farvandsovervågning. Formålet er at observere skibstrafikken og blandt andet holde øje med eventuel mistænkelig adfærd.

I midten af december oplyste Danmark sammen med en række allierede lande, at skibe, som mistænkes for at være en del af skyggeflåden, fremover vil få kontrolleret deres forsikringspapirer.

Hvis fartøjerne ikke er samarbejdsvillige, vil de blive opført i et register.

Danmark har etableret samarbejdet om at tjekke skibenes forsikringspapirer med en koalition bestående af Storbritannien, Polen, de baltiske lande og de nordiske lande.

/ritzau/

MESTE LÆST INDLAND-KRIMINAL (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT