Flere komplekse batteribrande giver beredskaberne sved på panden
På fem år er antallet af brande udløst af batterier i elcykler, mobiltelefoner og løbehjul næsten tredoblet.
Siden 2020 er antallet af brande i litiumionbatterier i danske hjem næsten tredoblet.Det viser tal fra Beredskabsstyrelsen og Danske Beredskaber.
Sidste år blev der registreret 143 brande forårsaget af de batterier, der indgår i for eksempel mobiltelefoner, løbehjul, elcykler og haveværktøj.
Det var ni procent flere end året før og næsten tre gange så mange som i 2020, da brandfolk rykkede ud til 55 brande forårsaget af litiumionbatterier.
Det stigende antal batteribrande udfordrer beredskaberne, lyder det fra sekretariatschef i Danske Beredskaber Bjarne Nigaard.
- Vi har set en markant stigning i batteribrande de seneste fem-seks år. Det er desværre ikke så overraskende, fordi vi omgiver os med mere elektronisk udstyr, der bruger de her batterier.
- Men det gør brandslukningen mere kompleks, siger han.
Sekretariatschefen peger på, at batteribrandene er forbundet med en stor energiudladning.
- Selv et mindre batteri til et haveredskab kan udløse en ret stor og kompliceret brand, der spredes temmelig hurtigt.
- Og hvis først branden spreder sig og får fat i yderligere et produkt med et tilsvarende batteri, så stiger kompleksiteten. Det er en udfordring for beredskaberne.
Brandfolkene skal også være opmærksomme på, at batteribrande kan genantænde.
- De her brande har det også med at genantænde igen og igen. Selv når man tror, de er helt slukket.
- Derfor kræver det en helt anden tilgang til at slukke dem, siger Bjarne Nigaard.
Det er gruppen af "mindre transportmidler", der udgør den største gruppe af brande i kategorien mindre litiumionprodukter.
Det dækker for eksempel over elcykler, løbehjul, hoverboards og elscootere.
En tredjedel af brandene sker i forbindelse med opladning.
Derfor bør man tage sine forholdsregler, når batterierne lader op, lyder rådet.
- Optimalt set bør man være til stede, når batterierne oplader. Men hvis det ikke kan lade sig gøre, så foretag opladningen et sted, hvor der er mindst muligt brandbart materiale.
- Og så er det altid en god idé med en røgalarm, siger Bjarne Nigaard.
/ritzau/