Festival fejrer digitaliseringen af dansk stumfilmarv
Den danske stumfilmstjerne Asta Nielsen hyldes ved københavnsk festival, som vil vise flere af hendes film.
Siden 2019 har Det Danske Filminstitut arbejdet på at digitalisere flere hundrede titler, som udgør den danske stumfilmarv. Nu er arbejdet gjort færdigt.Færdiggørelsen vil blive markeret ved København Stumfilmfestival, der finder sted de kommende dage. Det er Cinemateket og dermed Det Danske Filminstitut, som står bag.
En del af formålet med digitaliseringen har været at gøre danske stumfilm tilgængelige for alle.
Det fortæller Lars-Martin Sørensen, der som forskningsleder ved instituttet har beskæftiget sig med projektet siden 2019.
- Der er en grund til at investere penge i at gøre stumfilmene tilgængelige for nutiden også, mener han.
- For Danmark var i en periode toneangivende for, hvordan man lavede stumfilm i mange andre lande. Vi lavede nogle film og havde nogle skuespillere, som hele verden beundrede, og som hele verden ville se.
På festivalen vil man blandt andet hylde den danske skuespillerinde Asta Nielsen, der i begyndelsen af det 20. århundrede var en international stjerne.
Det sker ved, at to af hendes internationale film - "Vanina" og "Der Reigen" - bliver vist. De blev produceret i henholdsvis 1922 og 1920.
Også Valdemar Psilander fik stjernestatus i udlandet og var i sin tid, før Første Verdenskrig brød ud, en endnu større stjerne end Asta Nielsen. Det mener forskningsleder Lars-Martin Sørensen.
- I udenlandsk branchepresse blev der skrevet mange nekrologer om ham, da han døde. Det gjaldt særligt i Tyskland. Og i det, der i dag hedder Rusland, skyndte man sig at lave en film om ham.
Ifølge Lars-Martin Sørensen optrådte Valdemar Psilander typisk i roller, som kvinderne var betaget af.
- Enten var han charmør, der kunne kaste kvinderne bagover, så de besvimede, eller også var han actionhelten, fortæller han.
Dansk guldalder inden for stumfilm fandt sted mellem 1910 og 1915, vurderer Lars-Martin Sørensen. Herefter kom Første Verdenskrig i vejen for den danske filmsucces.
Indtil da var danske filmproducenter pionere på området, og Danmark var en blandt fire nationer, som for alvor gjorde sig gældende i stumfilmbranchen i Europa, fortæller Lars-Martin Sørensen.
De andre var Frankrig, Italien og Tyskland.
- Danske filmfolk fandt eksempelvis ud af som de første, at en film ikke kun behøvede at være én filmrulles længde. I stedet satte man to eller tre filmruller sammen, og så havde man pludselig en film på 50 minutter.
På København Stumfilmfestival, der finder sted mellem 22. og 26. januar, kan man ikke kun få et indblik i dansk stumfilmhistorie.
Klassikere med Charlie Chaplin, Buster Keaton og Harold Lloyd er også en del af programmet.
/ritzau/