En times testflyvning kan blive afgørende for Nuuk Lufthavns åbning
Trafikstyrelsen skal godkende ny landingsbane ved lufthavnen i Nuuk lige inden åbningsfest torsdag.
Torsdag middag markerer landingen af det første fly direkte fra København til Nuuk Lufthavn åbningen af den nye lufthavn i Grønlands hovedstad med længere landingsbane og ny terminal.Men åbningsfesten afhænger af en godkendelse fra Trafikstyrelsen, der først ventes at blive afgjort mindre end et døgn inden.
Henrik Ellermann, der er kontorchef i Trafikstyrelsen, siger, at styrelsen vil foretage en række testflyvninger af den nye 2200 meter lange landingsbane onsdag sen aften for at sikre, at infrastrukturen er i orden.
Det er som led i den allersidste del af en lang godkendelsesproces, som har været i gang over flere år.
Lufthavnen, der er et af rigsfællesskabet største infrastrukturprojekter de seneste mange år, har været ramt af mange bump på vejen.
- Det har jo været et utroligt komplekst projekt. I praksis bygger man en ny lufthavn oven på en lufthavn, der allerede er i drift, siger Henrik Ellermann.
- For os som godkendende myndighed har det selvfølgelig været tilsvarende komplekst at godkende, fordi vi har skulle gennemføre en masse øvelser, test og opmålinger omkring den nye landingsbane på relativt kort tid - samtidig med at lufthavnen har været i drift.
Greenland Airports, som står bag lufthavnen, har inviteret til stor åbningsfest torsdag med taler, musik, fyrværkeri og fest - men dog med et forbehold.
- Fejringen den 28. november er betinget af, at Nuuk International Airport får de endelige godkendelser inden dagen, hvilket vi forventer falder på plads, skriver selskabet på Facebook.
Testflyvningerne sent onsdag aften skal sikre, at udvidelsen af den nuværende 950 meter lange landingsbane til 2200 meter er sikkerhedsmæssigt i orden.
- Når man udvider en landingsbane fra 950 meter til 2200 meter, er der rigtig mange sikkerhedsforhold og procedurer, der skal være på plads - ud over selvfølgelig rigtig god asfalt, streger, banelys og teknisk udstyr, siger Henrik Ellermann.
Med testflyvningerne, der ventes at vare en time til halvanden, bliver banen inspiceret fra pilotens perspektiv.
- Når man kommer fra luften, ser man meget bedre, hvad der eventuelt kunne mangle, siger han.
Det har ikke skortet med problemer for lufthavnen, der blandt andet har dumpet flere sikkerhedstjek fra Trafikstyrelsen og været nødsaget til at pause internationale flyvninger frem til midt-oktober.
Greenland Airports har flere gange måttet erkende, at de deadlines, der er blevet sat for at løse problemer, der løbende er dukket op, ikke har været realistiske.
Direktør i Greenland Airports Jens Lauridsen har sagt, at udfordringerne med den nye lufthavn har været større end ventet.
Når den nye landingsbane er i brug, vil det for første gang være muligt for den grønlandske hovedstad, Nuuk, at modtage større fly direkte fra København, Europa og resten af verden.
Hvis man på nuværende tidspunkt vil flyve fra København til Nuuk, skal man flyve via byen Kangerlussuaq, der på dansk hedder Søndre Strømfjord.
Henrik Ellermann fra Trafikstyrelsen siger, at skulle det være sådan, at der er noget, der ikke er helt i orden efter onsdagens testflyvninger, betyder det ikke nødvendigvis, at lufthavnen ikke åbner.
- Så ser vi på, hvad der mangler og indfører nogle begrænsninger og forholdsregler, så vi opretholder det høje sikkerhedsniveau, siger han.
- Det er selvfølgelig spændende en aften, hvor det allersidste skal falde på plads.
/ritzau/