Asteroide passerer tæt forbi Jorden natten til fredag

26. JAN 2023 • 13:14INDLAND/KRIMINAL

Nasa skriver, at der ikke er risiko for, at en asteroide, der har navnet Asteroid 2023 BU, rammer Jorden.

Natten til fredag dansk tid passerer en asteroide forbi Jorden.

Det amerikanske rumfartsagentur Nasa skriver, at asteroiden passerer i en afstand på omkring 3600 kilometer fra Jorden.

- Det interessante ved asteroide er, at den kommer meget tæt på Jorden. Det er omkring ti gange tættere på end vores geostationære satellitter, siger Michael Linden-Vørnle, der er astrofysiker og chefkonsulent ved Institut for Rumforskning og Teknologi på DTU.

Asteroiden har navnet Asteroid 2023 BU. Den vil passere over den sydlige del af Sydamerika. Nasa estimerer den til at have en størrelse på mellem 3,5 og 8,5 meter.

- Nu er den ikke særlig stor, og den er på ingen måde en risiko. Selv om den skulle have ramt Jordens atmosfære, så ville den bare være gået i opløsning og lavet et kæmpestort stjerneskud, siger Michael Linden-Vørnle.

I 2022 gennemførte Nasa succesfuldt en mission, hvor en rumsonde skulle kollidere med en asteroide for at ændre asteroidens kurs.

Kollisionen var kulminationen på mange års arbejde og en ti måneder lang mission i rummet. Missionen skulle teste en af de metoder, der kan bruges til at forhindre, at en truende asteroide på et tidspunkt støder ind i Jorden.

- Forudsætningen for at gøre den slags, hvis eller når den situation opstår i fremtiden, det er, at vi har styr på asteroiderne. Vi kan ikke nå at gøre noget, hvis vi opdager dem i sidste øjeblik, siger Linden-Vørnle.

Asteroid 2023 BU, der passerer forbi Jorden natten til fredag, blev opdaget af amatørastronomen Gennadiy Borisov den 21. januar.

- Det er helt sikkert, at på et eller andet tidspunkt vil der værre en større asteroide på kollisionskurs med Jorden, og så skal vi selvfølgelig være klar til at håndtere den trussel, siger Michael Linden-Vørnle.

MESTE LÆST INDLAND-KRIMINAL (48 T)