Wolt ændrer kurs: Restauranter må sætte lavere priser hos sig selv
Restauranter glæder sig over, at en omstridt prisklausul hos leveringsplatformen Wolt snart bliver droppet.
Restauranter får snart mulighed for at sætte lavere priser i egen restaurant end på leveringstjenesten Wolts platform.Det oplyser Wolt Danmark til branchemediet FødevareWatch.
Således vil Wolt fra december droppe en omstridt prisklausul, som har betydet, at priserne skulle være de samme i restauranten og på Wolt.
Restauranter har været utilfredse med klausulen på grund af Wolts kommission - ifølge platformens hjemmeside er den på 30 procent.
- For at skabe klarhed og stabilitet for alle parter har vi besluttet proaktivt at fjerne klausulen, siger Daniel Johansen, salgsdirektør hos Wolt Danmark, til FødevareWatch.
Hos Horesta, som er brancheorganisation for hotel-, restaurant- og turisterhvervet, siger administrerende direktør Jeppe Møller-Herskind, at klausulen "har gjort det svært at drive en sund forretning".
- Det er positivt, at Wolt tager et ansvar og går forrest med en løsning, som skaber mere fair vilkår for branchen. Vi forventer, at dette bliver startskuddet til en mere ligeværdig dialog mellem platforme og restauranter, siger han i en pressemeddelelse.
Wolt har forklaret klausulen med, at tjenesten hjælper restauranter med at udnytte deres kapacitet bedre.
Tilbage i 2022 indgav brancheorganisationen Danske Restauranter og Caféer en klage over Wolt netop på grund af klausulen.
Organisationen beskyldte Wolt for først at have opnået en dominerende markedsandel under coronanedlukningen.
Og siden havde tjenesten ifølge organisationen sat restauranterne i en situation, hvor de ikke kunne lade være med at være på Wolt, men samtidig måtte se Wolt løbe med en stor andel af fortjenesten på grund af kombinationen af kommission og reglerne om prissætning.
Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er endnu ikke kommet med en beslutning i sagen, skriver FødevareWatch.
/ritzau/
