SF foreslår passagerafgift på privatfly men møder skepsis fra minister
Minister fremhæver, at SF selv gik med i aftale, hvor passagerafgift blev fastlagt og privatfly friholdt.
I år blev der indført en ny afgift på flyrejser, hvor privatfly ikke er omfattet, selv om klimabelastningen er langt højere. Det kritiserer SF, som derfor kommer med et konkret forslag til en ny model.- Det er helt grotesk, at det ikke er løst. Privatfly har ofte 19 pladser, de er sjældent fyldt, og de har en større klimapåvirkning end store passagerfly. De bør betale - og mere per passager, siger formand Pia Olsen Dyhr (SF).
Der blev i 2025 indført en ny afgift på flyrejser. Den er 30 kroner på korte rejser og 300 kroner på lange rejser for hver passager.
I gennemsnit kommer borgerne til at betale en afgift på 70 kroner for hver flyrejse, når de køber en billet til et rutefly.
- Helt almindelige danskere betaler i dag passagerafgift -- 300 kroner -- fordi der er et klimaaftryk. Det mest absurde er, at privatflyene ikke gør. Det er små fly, ofte ikke fyldt op, og de bør selvfølgelig også betale, siger Pia Olsen Dyhr.
Konkret foreslår SF, at modellen skal tage udgangspunkt i den allerede fastlagte afgift, som i dag pålægges alle ruteflyvninger. Det skal justeres for, at udledningen for privatfly er højere end rutefly.
Det betyder, at passagerafgiften skal ganges med antal sæder og med klimakoefficienten.
SF er selv med i aftalen om flyafgifter, hvor privatfly ikke er nævnt.
- Dengang fik vi at vide, at man ikke kunne lave en model for privatfly, og at man ville arbejde videre. Regeringen er ikke kommet med noget - tværtimod har de lavet en lettelse af skatten på privatfly, siger Pia Olsen Dyhr.
Men regeringen afviser blankt at indføre en passagerafgift ifølge transportminister Thomas Danielsen (V).
- Det har regeringen ingen planer om.
- Det vil være en underskudsforretning for staten, for det er meget bureaukratisk og dyrt at administrere for at få ganske få kroner, siger han.
Han kalder det "fjol", "populisme" og "ren symbolpolitik", som ikke er proportionelt.
- Jeg vil ikke bruge flere penge på at opkræve én krone, end vi får ind. Det er ren symbolpolitik, siger han.
På spørgsmål om hvorvidt der er lighed for loven, når passagerer på privatfly ikke betaler en afgift, mens passagerer på rutefly gør, så svarer han, at "de samme regler gælder for alle luftfartøjer med under ti passagerer".
Han frygter, at svævefly og luftballoner samt små lokale flyvninger bliver ramt, hvis man forsøger at lave en afgift.
Sidste år sagde daværende skatteminister Rasmus Stoklund (S), at man skulle "finde den rette model i forhold til privatfly". Men Thomas Danielsen svarer ikke klart på, om der er noget andet på vej. I stedet skal flyvning gøres grønnere.
- Der er forskel generelt på, hvilket administrative byrder og bøvl og bureaukrati vi pålægger det mindste svævefly og så et passagerfly. Det har man valgt politisk, siger han med henvisning til aftalen, hvor SF er med.
Dansk Luftfart erklærer sig åben for at omfatte privatfly, hvis der er et politisk flertal. Men brancheforeningen er i tvivl, om SF's model er lovlig rent skatteteknisk.
Ifølge sekretariatschef i Dansk Luftfart Mathias Milling må en passagerafgift være baseret på antallet af passagerer i flyet. Ikke ud fra en antagelse om, hvor mange passagerer der potentielt kunne være med flyet.
- Ellers er det ikke en afgift på passageren, men en afgift på flyvningen. Og afgiften må være ens for alle; uanset om du rejser med rutefly eller privatfly, skriver han i en kommentar.
/ritzau/
