SAS-topchef om fremtiden: Logisk med færre i ejerkredsen

11. APR 2025 • 11:08ERHVERV/POLITIK

Det vil være logisk for SAS med en ejerkreds bestående af Air France-KLM og den danske stat, mener topchef.

Luftfartsselskabet SAS har i dag en ejerkreds bestående af Air France-KLM, den danske stat, kapitalfonden Castlelake og investeringsselskabet Lind Invest.

I fremtiden vil det dog være logisk for selskabet at søge mod en halvering af parterne. Det siger selskabets topchef, Anko van der Werff, til Finans.

- Jeg skal være meget forsigtig her, fordi det ikke er op til mig at bestemme: Det er op til de nuværende ejere, ikke op til ledelsen, som skal drive SAS.

- Men en logisk og rationel vej vil være, at Air France-KLM får en kontrollerende aktiepost i SAS, siger han og tilføjer, at den danske stat som fortsat medejer vil give mening.

Anko van der Werff forklarer, at han ser en mindre ejerkreds som en del af en større konsolidering af luftfartsbranchen i Europa.

De fire parter overtog ejerskabet af SAS i sommeren 2024, da SAS officielt trådte ud af en proces om konkursbeskyttelse.

Som en del af processen var SAS blevet afnoteret fra børsen tidligere samme måned.

De nye ejere har samlet investeret 1,2 milliarder dollar i SAS, hvilket svarer til godt 8 milliarder kroner.

Kapitalindsprøjtningen faldt på et tørt sted, for på det tidspunkt havde SAS længe kæmpet for overlevelse.

Det gældsplagede selskab søgte om konkursbeskyttelse i USA i midten af 2022 og tog da hul på den såkaldte chapter 11-proces.

To år senere kunne det så byde de nyere ejere velkommen, og med dem fulgte også en ny bestyrelse.

De sorte skyer er ikke helt forsvundet, siger hollandske Anko van der Werff til Berlingske. Faktisk er de blevet lidt flere med de skiftende toldmeldinger fra amerikansk side.

- Det er åbenlyst ikke godt, og usikkerheden i erhvervslivet er naturligvis stor i øjeblikket, siger han til avisen.

Han understreger dog samtidig, at SAS løbende holder godt øje med, hvad der sker på den anden side af Atlanten, og at passagererne endnu ikke er begyndt at aflyse deres rejser i et omfang, som selskabet "for alvor kan aflæse i tallene".

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT