Minister vil sikre lav afgift til solopladning af elbiler

13. MAR 2025 • 14:34ERHVERV/POLITIK

Via en bimåler vil elbilsejere kunne få den lavere elafgift, når de lader med strøm fra solceller på taget.

Har man solceller på taget og en elbil i garagen, kan man, som reglerne er i dag, gå glip af en lav elafgift, når bilen lades hjemme.

Det vil skatteminister Rasmus Stoklund (S) ændre.

- Det gør vi ved at foreslå en bimåler-model, hvor man kan aflæse på folks eget elforbrug, hvor meget de lader elbil for, og på den måde kan de få den lave elafgift, siger Stoklund.

Skatteministeren vil med modellen desuden styrke incitamentet til, at folk bidrager til den grønne omstilling ved at køre elbil.

Mange ladestandere har ifølge ministeren i forvejen den nødvendige bimåler. Det er dog ikke alle. Dem, som ikke har, skal selv anskaffe den.

- Jeg er blevet oplyst, at de fås i forskellige prisklasser, og at de koster op til 3-4000 kroner. Jeg tror, man skal se det i forhold til, at hvis alternativet er, at man skal pille investeringen med solceller på taget ned, så er det billigt sluppet, siger Rasmus Stoklund.

- Derudover er den gode nyhed, at rigtig mange ladestandere allerede har en bimåler.

I bilisternes interesseorganisation FDM modtages forslaget fra skatteministeren med tilfredshed.

- Der er ingen tvivl om, at der er behov for en hurtig løsning, og FDM er åben for tanken om, at det er en midlertidig løsning, siger forbrugerøkonom Ilyas Dogru i en skriftlig kommentar.

Han er dog bekymret for udgifterne til en bimåler, som bilejere vil skulle anskaffe, hvis de ikke har den forudinstalleret i deres anlæg.

- Vi kan være bekymrede for, at de høje udgifter ikke står mål med den afgiftsrefusion, som solcelleejerne mister i dag, siger Ilyas Dogru.

Det er ifølge Green Power Denmark urimeligt, at ejere af elbiler er blevet "straffet økonomisk" og derfor helt oplagt med en løsning.

Der er dog en udfordring, påpeger direktør for Dansk e-Mobilitet John Dyrby Paulsen.

- Det vil formentlig ikke være muligt at få de særlige målere til elbiler klar før tidligst i sommeren 2026 - og måske endda senere.

- Derfor er der brug for en midlertidig overgangsløsning, siger han.

Dansk e-Mobilitet foreslår at fritage elbilsejere med solceller for afgift for den del af strømforbruget til opladning af elbilen, som sker om natten, hvor solcellerne ikke producerer.

Ifølge arbejdsgiver- og brancheorganisationen Tekniq er der heller ikke tid til at vente på, at målerne, som kaldes "en god løsning på længere sigt", er på plads.

- Vi foreslår derfor, at man her og nu implementerer den afgiftsfritagelse, som varmepumper er omfattet af, og som betyder, at boligejere med varmepumpe i praksis ikke betaler afgifter på forbrug over 4000-kilowatt-time per år, siger Troels Hartung, bæredygtighedschef i Tekniq, i en skriftlig kommentar.

- Det er en model, der er velkendt, og som bør kunne implementeres nu og her.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT