Lundbeck sætter fart på salg af medicin mod skizofreni og migræne

13. NOV 2024 • 09:31ERHVERV/POLITIK

Væksten hos danske Lundbeck tager et nøk op i tredje kvartal, hvor salget er øget med 16 procent.

Det danske medicinalselskab Lundbeck har sat fart på salget af sine nøgleprodukter i tredje kvartal.

I kvartalet har selskabet omsat for 5,7 milliarder kroner. Det er 16 procent mere sammenlignet med samme kvartal i 2023.

Det viser Lundbecks regnskab for tredje kvartal, som er blevet offentliggjort onsdag morgen.

Det er væksten i salget af selskabets såkaldte strategiske brands, der hiver selskabets samlede omsætning op. De strategiske brands inkluderer fire forskellige præparater.

Det gælder blandt andet Rexulti, som bruges til behandling af skizofreni. Midlet er Lundbecks bedst sælgende, og salget i tredje kvartal voksede med 21 procent sammenlignet med samme periode i 2023.

Også salget af Vyepti er vokset markant. I tredje kvartal omsatte migrænemidlet for 774 millioner kroner, hvilket er 74 procent mere end i tredje kvartal i 2023.

Vyepti blev lanceret på det amerikanske marked i april 2020. Siden er det blevet udbredt til omkring 30 lande.

Midlet bruges til at forebygge migræne, og havde ved udgangen af september 9,4 procent af markedet for forbyggende behandling i USA, skriver Lundbeck.

Også Lundbecks indtjening er vokset i tredje kvartal. Her tjente selskabet 777 millioner kroner, hvilket er 15 procent mere end i samme periode året før.

I oktober meddelte Lundbeck, at selskabet har indgået en aftale om at købe det amerikanske biotekselskab Longboard Pharmaceuticals for 2,5 milliarder dollar. Det svarer til omkring 17 milliarder kroner.

Longboard Pharmaceuticals står blandt andet bag midlet Bexicaserin, der på sigt skal bruges mod behandling af epilepsi-sygdomme som Dravet syndrom og Lennox-Gastaut syndrom.

Midlet er fortsat under udvikling, men det kan ifølge Lundbeck potentielt komme til at omsætte for op mod to milliarder dollar om året.

Opkøbet mangler fortsat de nødvendige myndighedsgodkendelser, før det kan gå igennem.

I et interview med MarketWire i forbindelse med kvartalsregnskabet siger Lundbecks topchef, Charl van Zyl, at det er en topprioritet for selskabet, at få lukket handlen.

- Det mest vigtige for os lige nu er at arbejde på at lukke Longboard-handlen og sørge for at få Bexicaserin ind i huset, siger han til mediet.

/ritzau/

FÅ ABONNEMENT