Lakridsproducent fortsætter sin vækst i Europa

27. MAR 2025 • 09:41ERHVERV/POLITIK

Lakrids by Bülows omsætning voksede med 18 procent sidste år, og selskabet åbnede syv nye butikker.

Den danske lakridsproducent Lakrids by Bülow har succes med at udbrede salget og kendskabet til lakrids til resten af Europa.

Selskabet har afsluttet regnskabet for 2024, og det viser en omsætning på 376 millioner kroner, svarende til en stigning på 18 procent sammenlignet med året forinden.

74 procent af omsætningen stammer fra markeder uden for Danmark.

Det er blandt andet voksende salg i Storbritannien og Tyskland, der er årsag til væksten.

- I 2024 har vi bygget videre på vores strategi om international ekspansion med åbningen af syv nye butikker uden for Danmark i blandt andet Hannover og Dresden i Tyskland, som fortsat er vores største marked.

- Vi har også øjnene rettet mod nye markeder og muligheder, hvor næste skridt bliver åbningen af to butikker i Østrig, siger Fredrik Nilsson, der er administrerende direktør.

Lakrids by Bülow driver nu 40 butikker selv, men driver også både onlinehandel samt engrossalg direkte til detailhandlen.

2024 har været præget af stigende kakaopriser på verdensmarkedet, som har ført til stigende omkostninger hos Lakrids by Bülow.

Alligevel er det lykkedes at hæve indtjeningen før renter, skatter, af- og nedskrivninger fra 58,6 millioner kroner til 64,7 millioner kroner.

Lakrids by Bülow blev stiftet af Johan Bülow i 2007. På hjemøen Bornholm begyndte han at producere og sælge lakrids i Svaneke, og herfra tog det fart.

I dag foregår produktionen i Avedøre nær København, og Johan Bülow er ikke eneejer af firmaet længere.

I 2016 solgte han 75 procent af aktierne til kapitalfonden Valedo, der ifølge Børsen dog arbejder på at frasælge sin andel af selskabet.

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT