Influencer ser frem til klarhed om regler for markedsføring
Forbrugerombudsmanden risikerer at forvirre forbrugerne med sin fortolkning af loven, mener influencer.
Det har vakt røre blandt influencere, at Forbrugerombudsmanden for et par uger siden indskærpede reglerne for, hvornår indhold på sociale medier skal mærkes som reklame.Det gælder blandt andre Christian Benzon, der er tidligere professionel basketballspiller og som nu arbejder som influencer med en TikTok-profil med mere end 61.000 følgere og en Instagram-profil, der har mere end 36.000 følgere.
Han har tidligere ikke haft problemer med at skelne mellem, hvornår hans indhold skulle markeres som reklame, og hvornår det ikke skulle.
Hvis han havde en aftale med en virksomhed og enten fik betaling, et produkt eller en rabat, så var der tale om reklame, og så gjorde han opmærksom på det.
- Det har været let at forholde sig til, og det har ikke været svært for mig at administrere. Jeg tror heller ikke, at mine følgere har været i tvivl.
Men nu er Christian Benzon selv kommet i tvivl, om han har overtrådt reglerne. Det er sket, efter at Forbrugerombudsmanden har bedt flere influencere om at ændre praksis, fordi de har overtrådt reglerne i markedsføringsloven.
Han forstår det sådan, at alt indhold på sociale medier i princippet kan være reklame, selv om den, der står bag, ikke har modtaget penge for at bringe det.
- Jeg kan godt skrive reklame på alt, hvad jeg laver, hvis Forbrugerombudsmanden gerne vil have det.
- Men forbrugerne kommer jo ikke til at kunne skelne imellem, hvad jeg har fået betaling for, og hvad jeg ikke har. Og det gavner ingen, siger han.
Christian Benzon kommer selv med eksempler, hvor han kan være i tvivl om, hvad der rigtigt:
- Jeg har tidligere haft et samarbejde med Tivoli. Hvis jeg tager derind, selv betaler min billet og filmer derindefra, skal jeg så kalde det reklame?
- Min kone er også influencer og har sin egen virksomhed. Hvis jeg viser hende på min profil og tagger hende, er det så også reklame?
Han glæder sig til 25. november, hvor Forbrugerombudsmanden har inviteret til informationsmøde i København, og hvor reglerne i markedsføringsloven vil blive gennemgået med særligt fokus på, hvordan de påvirke influencere.
/ritzau/