Challenger-fly sendes i hangar efter stor frustration i regeringstop
Kongehuset og regeringstop har brugt Challenger-fly til at flyve rundt i verden, men flyene skal på pension.
De udslidte Challenger-fly, som Forsvaret råder over, skal afløses om mindre end tre år. Det var ventet, men det er først nu, at der er fundet en model.I stedet skal et privat luftfartsselskab overtage de opgaver inden for inspektion, overvågning og transport, som de udslidte fly i dag varetager. Det fremgår af en ny aftale om Arktis og Nordatlanten, som blev indgået mandag.
- Challenger-kapaciteten er nedslidt, omkostningstung at vedligeholde og præget af hyppige driftsforstyrrelser, står der i aftaleteksten.
Flyene er blevet brugt til overvågning af Arktis og Nordatlanten samt Middelhavet og Østersøen, men sendes snart på pension. Forsvaret har ikke været i stand til at have et fly udstationeret i Grønland året rundt grundet nedbrud.
Indtil for nylig er de desuden blevet brugt til at transportere kongehuset og regeringstoppen rundt om i verden, men de har flere gange haft nedbrud kort inden afgang, fordi de er udslidte.
Det har frustreret regeringstoppen, som kan se frem til at blive betjent af leasede fly fremover. Foreløbigt gør regeringen til tider brug af privatfly.
I visse kredse er Challenger-flyene derfor blevet kendt som "Maybelline", som er en henvisning til, at man aldrig ved, hvornår de fungerer.
En privat aktør skal være klar til at overtage i 2027, og det skal være en aktør, som har erfaring med flyvning under særlige vilkår - som i Grønland.
- Indtil da dedikeres Forsvarets Challenger-fly til fortsat at varetage dens nuværende operative opgaver, herunder i Arktis og Nordatlanten, hvorefter kapaciteten udfases, står der i aftaleteksten.
I det hele taget skal leasing i højere grad være en del af Forsvaret, hvilket ud over fly også kan blive aktuelt til at lease kapaciteter til at løse miljøopgaver.
De aldrende Challenger-fly er plaget af fejl og nedbrud, som periodevist holder dem på jorden og forhindrer dem i at patruljere over Grønland i tilstrækkeligt omfang.
I 2021 blev et fly permanent udstationeret i Kangerlussuaq i Vestgrønland, men kunne ikke leve op til opgaven.
Flyene står ikke alene med ansvaret for at holde øje med, hvad der sker i kongerigets nordligste dele.
Inspektionsskibene af "Thetis"-klassen skal patruljere året rundt med to fartøjer ved Grønland og Færøerne. Men de er over 30 år gamle og er også nedslidte.
Derfor skal de fire skibe ifølge aftalen fra mandag til knap 15 milliarder kroner på sigt erstattes af tre nye arktiske skibe og to yderligere langtrækkende droner til overvågning samt en styrkelse af satellitkapaciteten.
Ifølge Ritzaus oplysninger står Forsvarets 14 EH101-helikoptere også til at blive udfaset, hvilket kan blive en del af anden delaftale om Arktis, som regeringen regner med at kunne indgå til marts.
Driftsomkostningerne har været høje, siden de blev taget i brug i 2004, og prisen på reservedele er steget eksplosivt.
/ritzau/