Alm. Brands overskud vokser trods massiv investeringsmodvind

9. FEB 2023 • 09:22ERHVERV/POLITIK

I 2022 er overskuddet hos Alm. Brand vokset med 100 millioner kroner til i alt 794 millioner, viser regnskab.

Forsikringsselskabet Alm. Brand har haft et ualmindeligt svært år på investeringsfronten, hvor det i 2022 er blevet til et samlet underskud på 441 millioner kroner.

Alligevel er det lykkedes selskabet at få overskuddet til at vokse. Det viser årsregnskabet torsdag.

I 2022 lyder overskuddet på 794 millioner kroner. Det er 100 millioner mere end året før.

Man har dog også været godt hjulpet på vej af overtagelsen af Codan, der har fået den samlede forretning til at gro.

Som følge af overtagelsen er de samlede bruttopræmieindtægterne vokset fra 5,4 til 9,6 milliarder kroner i 2022.

Præmier er de penge, man betaler til forsikringsselskabet for at være dækket af uheld og skader.

Ifølge selskabets topchef, Rasmus Werner Nielsen, har man i løbet af 2022 nået sine første vigtige milepæle. Det siger han i regnskabet.

- Vi har sat punktum for et meget begivenhedsrigt år, hvor vi som samlet ny forsikringskoncern har nået de første vigtige milepæle i sammenlægningen af Alm. Brand og Codan.

- Jeg er glad for den flotte måde, kunderne har taget imod os på, og jeg er utrolig stolt over den indsats, som vores mange dygtige kolleger har leveret sammen med at skabe fremgang, positive resultater og stærke kundeløsninger.

Det forsikringstekniske resultat er i 2022 landet på knap 1,2 milliarder kroner mod 839 millioner kroner året forinden.

Alm. Brand forventer, at resultatet ender med at lande i intervallet 1,2-1,4 milliarder kroner i år.

- Forventningen er baseret på en fortsat vækst i koncernens bruttopræmieindtægter på tværs af de enkelte kundetyper, skriver selskabet.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU