Året skydes i gang med dyrere flybilletter til danskerne

1. JAN 2025 • 05:00ERHVERV/POLITIK

Nu indfases flyafgiften, og den vil tage toppen af rejselysten hos danskerne, vurderer analytiker.

Fra onsdag - 1. januar - indfases flyafgiften, og dermed er der dyrere flybilletter i vente.

Aftalen blev indgået af regeringen, SF og Enhedslisten tilbage i slutningen af 2023, men træder nu altså i kraft.

I 2025 vil afgiften være på gennemsnitligt 70 kroner per billet. I 2030, når den er fuldt indfaset, vil afgiften være på 100 kroner.

Prisstigningen vil tage toppen af rejselysten hos danskerne, spår Jacob Pedersen, aktieanalysechef i Sydbank, hvor han følger luftfartsbranchen.

- Det gør det dyrere at flyve, og flyselskaberne vil selvfølgelig forsøge at skubbe den merudgift ud på passagererne. Det vil alt andet lige gøre, at færre flyver, siger Jacob Pedersen.

Der er forskel på, hvor meget dyrere den enkelte billet bliver.

I 2025 vil det koste 30 kroner ekstra på europæiske flyvninger, herunder indenrigsflyvninger.

Mellemlange rejser - det kunne være til New York - vil koste 250 kroner, og de helt lange ture til eksempelvis den anden side af jordkloden vil ligge på 300 kroner per billet.

De tal stiger til 50, 310 og 410 kroner i 2030, når afgiften er fuldt indfaset.

Jacob Pedersen tror på en nedgang helt op til 10-15 procent i passagerantallet, når det gælder indenrigsflyvninger.

- På udenrigsruter og ikke mindst på de lange ruter mod USA og Asien vil effekten blive betydeligt mindre, siger han.

Sverige, Norge, Storbritannien, Frankrig, Holland og Tyskland har indført lignende afgifter som den, der nu træder i kraft i Danmark.

Men i Sverige, som regeringen ellers har nævnt som inspiration til den danske flyafgift, er man ved at sløjfe afgiften igen.

Fra 1. juli 2025 vil der ikke længere skulle betales ekstra afgift på flybilletter i Sverige, meldte den svenske regering ud i september.

Det er en væsentlig udvikling, siger Jacob Pedersen. Det, at Sverige fjerner afgiften, og Danmark indfører den, vil flyselskaberne lægge mærke til:

- Vi har set, hvordan Ryanair kommer til at øge deres aktiviteter i Sverige, simpelthen med henvisning til, at afgiften bliver fjernet. Det har en betydning for, hvor attraktivt flyselskaberne ser på landene.

I Sverige har afgiften været gældende siden 2018, og den har genereret det, der svarer til 1,18 milliarder danske kroner om året.

En del af de penge, der kommer i statskassen fra den danske afgift, skal bruges på grøn omstilling i indenrigsluftfarten. En anden del skal bruges på ældrecheck.

/ritzau/

MESTE LÆST ERHVERV-POLITIK (48 T)

SENESTE RITZAU

FÅ ABONNEMENT