Varmekunder får penge – skal aflevere dem igen

Varmekunder får penge – skal aflevere dem igen
Varslet var for kort, da Rønne Varme hævede prisen i efteråret 2022. Derfor skal selskabet sende penge tilbage til kunderne. Men de bliver opkrævet igen. Arkivfoto: Berit Hvassum
TOPNYHED | ERHVERV | Torsdag 10. oktober 2024 • 05:30
Henrik Nielsen
Journalist
TOPNYHED | ERHVERV | Torsdag 10. oktober 2024 • 05:30

Forsyningstilsynet siger, at Rønne Varme gav for kort varsel på en prisstigning. Derfor skal selskabet føre penge tilbage til kunderne. Men de vil blive opkrævet igen, fortæller direktør.


 

 

 

 


 

 

 

 

 


 

 

 

 

 


 

En sms sendt til tusindvis af fjernvarmekunder den 6. september 2022 har ført til, at Forsyningstilsynet kritiserer Rønne Varme for ikke at overholde gældende varslingsregler. I sms'en kunne kunderne læse, at den variable varmetakst ville stige med 25 kroner per gigajoule eksklusive moms fra den 1. oktober. Årsagen var kraftigt stigende el- og træflispriser, fremgik det. Men den går ikke med så kort frist, siger tilsynet. Det skulle være varslet med de tre måneder, der er kutyme.

 

 

 


 

 

 

 

 


 

 

 

 

 


 

 

Rønne Varme er en del af forsyningsselskabet RVV, hvor direktør Erik Steen Andersen forklarer, at sagen udspillede sig i en tid, hvor Ukraine stod i våde, hvor alt var oppe i luften, og hvor Rønne Varme selv fik en "meget kraftig" prisstigning fra Bornholms Energi & Forsyning, fordi prisen på flis var høj.

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

– Den prisstigning kunne vi ikke bare lade indeholde i de eksisterende priser. Vi var nødt til at gøre noget, ellers skulle vi låne penge i banken hen over vinteren. Vi undersøgte hos Dansk Fjernvarme, og hvor vi ellers kunne undersøge det, om der kunne dispenseres fra de tre måneders varsel, som er en kutyme fra Forsyningstilsynets side. Vi fik det indtryk, at det kunne man godt, siger Erik Steen Andersen.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Derfor sendte Rønne Varme den omtalte sms til 17.000 kunder, fortæller direktøren. Forsyningstilsynet fortæller, at man har modtaget tre klager.


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

Sms var ikke præcis nok

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

Selv om Forsyningstilsynet anerkender, at en krig i Europa kan anses som en afvigelse, mener det, at Rønne Varme alligevel skulle have givet kunderne tre måneders varsel på prisstigningen. Samtidig siger tilsynet, at sms'en til kunderne ikke var præcis nok.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

– Vi skulle have skrevet, hvor mange procent det betød for en kunde i et standardhus. Vi mente, at når vi skrev 25 kroner plus moms, så var det ret præcist. Men det siger Forsyningstilsynet nu, at det er ikke præcist nok, siger Erik Steen Andersen.


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

Konsekvensen er, at Forsyningstilsynet pålægger Rønne Varme at rykke datoen for prisstigningen, så den først træder i kraft med tre måneder varsel. Konkret betyder det, at prisstigningen først må gælde fra midten af februar 2023.

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

– Vi kunne ikke hæve prisen med så kort varsel, så vi skal stille kunderne, som om vi ikke havde gjort det. Rettere sagt: De penge, vi har opkrævet, skal vi betale tilbage igen, siger Erik Steen Andersen.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Penge frem og tilbage


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

Det vil Rønne Varme gerne, men selskabet mener faktisk, at det allerede har justeret priserne, så resultatet er det samme for kunderne.

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

– Vores argument er, at hvis vi ikke havde opkrævet pengene i 2022, så skulle vi have haft en højere pris i 2023, fordi vi havde haft en underdækning i 2022, og vi skal gå i nul. Derfor argumenterer vi for, at der er taget højde for det. Kunderne har fået pengene tilbage, for vi forhøjede ikke prisen i 2023, siger Erik Steen Andersen.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

Men nu siger Forsyningstilsynet, at Rønne Varme skal betale nogle penge tilbage til kunderne for perioden i slutningen af 2022 og begyndelsen af 2023. Men selskabet kommer til at opkræve dem igen, fortæller direktøren.


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

– Der er kun kunderne til at betale, så hvis vi skal føre pengene tilbage i 2025, så skal vi opkræve dem igen i 2026, siger han.

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

I første omgang afventer Rønne Varme, at Forsyningstilsynet tager kontakt. Det fremgår af afgørelsen, at tilsynet vil henvende sig for at høre, hvordan Rønne Varme vil betale pengene tilbage.

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

– Vi vil spørge, om det virkelig er det, de mener, for der er ikke nogen, der overhovedet bliver rigere af det her. Kunderne får først penge tilbage, men så opkræver vi dem igen. Jeg tror ikke, der er nogen, der opdager det, for det er ganske få kroner, vi snakker om. Det er nogle skvulp frem og tilbage, som ikke kommer til at betyde noget for kunderne, siger Erik Steen Andersen og tilføjer:


 

 

 

 

 

 


 

 

 

 

 

 


 

 

 

– Vi har udsendt den her sms til 17.000 kunder, og der er et par stykker, der har brokket sig. Det medfører al den her ballade.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT