Tilflyttere har overtaget populært madsted

Tilflyttere har overtaget populært madsted
Emma og Mateusz har efter fire år på hjul fået fast grund under fødderne i Sandvig. Foto: Anette Vestergaard
ERHVERV | 3. JUN • 05:30
ERHVERV | 3. JUN • 05:30

Efter fire års succes med deres populære pizza-vogn har Emma Quinn-Lupinska og Mateusz Lupinski fået fast grund under fødderne på Nordbornholm.

Drømmen om fast fodfæste er på alle måder gået i opfyldelse for parret bag Basta Pizza. Efter fire år med den populære foodtruck i Sandvig har Emma Quinn-Lupinska og Mateusz Lupinski nu overtaget den tidligere promenadekiosk på Sandlinien.

Med to små børn og en femårig kontrakt i hånden har iværksætterparret altså for alvor etableret sig på den blomstrende nordbornholmske madscene.

Det startede med en passion for den perfekte pizza og en lyst til at slippe væk fra storbyens ræs. Men Emma og Mateusz er heller ikke bange for at slippe titlerne og prøve noget nyt.

Mateusz Lupinski, der er uddannet jazztrombonist og musikvidenskabsmand fra Polen, kom til Bornholm i 2021 for at hjælpe en ven med at starte en bar på Hotel Nordlandet. Kort efter fulgte Emma Quinn-Lupinska, 39, der er fra Essex i England og uddannet bygningskonstruktør og blomsterbinder.

Parret mødte hinanden som kolleger på københavnercafeen Hard Rock Cafe i 2017, men det var på Bornholm, at deres fælles fremtid for alvor tog form.


Det hele startede for fire år siden med Basta Pizza i Sandvig Havn. Det blev en bimlende succes, og nu fortsætter iværksætterparret livet som restauratører i Sandvig. I babyselen sover to måneder gamle Remi fra det hele. Foto: Anette Vestergaard

Fra havnen til Sandlinien

De fleste kender parret fra deres karakteristiske Basta Pizza-foodtruck, der i to sæsoner trak lange køer på havnen i Sandvig. Succesen var overvældende – i højsæsonen langede de over 300 pizzaer over disken om dagen.

Da kommunen valgte ikke at forny deres kontrakt på havnepladsen, fandt de et midlertidigt hjem hos Pension Lindesdal, før muligheden for at overtage Sandlinien bød sig.

Og nu står de for første gang bag disken som ejere af en forretning, solidt plantet på sin egen matrikel. 1. maj overtog de officielt nøglerne til Sandlinien fra de tidligere ejere, Claus og Mette, via en købsaftale, der løber over de næste fem år.

– Det er et langsigtet projekt for os. Vi er en familie nu, siger Mateusz Lupinski, 37.


Lejrskole og is er en klassisk kombination. Foto: Anette Vestergaard

Nostalgi og nye takter

Selvom Sandlinien nu er på nye hænder, ønsker parret at ære stedets historie. De vil genoplive den klassiske promenade- og kioskvibe, som mange lokale har minder om fra deres barndom.

Men det bliver med deres eget twist: en enkel menu med fokus på kvalitet og på sigt åbningstider, der rækker helt ud i skuldersæsonerne. Nu skal de lige lære stedet at kende først, siger Emma og Mateusz.

– Vi vil hellere gøre én ting rigtig godt end at have et kæmpe udvalg fra starten, lyder rationalet.

Det betyder, at gæsterne kan se frem til de velkendte pizzaer fra vognen, der nu står parkeret ved siden af bygningen, samt burgere, fritter, god kaffe og is.

Udover maden er planen at gøre Sandlinien til et kulturelt samlingspunkt med koncerter, læseaftener og debatklubber. Parret har allerede planer om at holde åbent fra marts til oktober for at tiltrække både lokale og turister uden for den absolutte højsæson.


Emma og Mateusz kom til Bornholm som kærestepar med adresse på en husbåd i Tejn. Nu har de fået egen café og bor i hus med to børn. Foto: Anette Vestergaard

En familie i vækst

Livet som selvstændige erhvervsdrivende kombineres nu med rollen som småbørnsforældre. Parret er netop blevet forældre til deres andet barn, Remi, som har gjort snart treårige Tessa til storesøster.

Parret har desuden fået fast grund under fødderne på flere måder. De er nemlig flyttet fra en husbåd i Tejn til et hus nær Rutsker, tæt på i caféen i Sandvig.

I folkemødeugen parkeres Basta Pizza ligesom sidste år hos Kim Propel i Vestergade, som er den store indfaldsvej til Allinge. I den uge kan man primært få drikkevarer, is og kaffe på Sandlinien. I resten af juni vil der være åbent på Sandlinien torsdag-søndag og i juli dagligt.



Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT