Nexø var bundfrossen – nu skal kampagne genrejse byen og østlandet

Nexø var bundfrossen – nu skal kampagne genrejse byen og østlandet
Trioen bag kampagnen for Østbornholm: Vivi Gornitzka koordinator for Erhvervsforeningen Østbornholm, Carsten Aalling, formand, og Frank Eriksen, webmaster og redaktør for Østbornholm.dk, foran en af de mange nye virksomheder i Nexø - Miccom DeSign & Creations i den tidligere fiske-auktionshal. Foto: Jacob Jepsen
INTERVIEW | NEXØ | ABONNENT | 4. DEC 2021 • 07:30

Mange af de gamle industribygninger, som er til overs efter fiskeriets nedtur, er overtaget af blandt andet fødevare- og kunsthåndværker-virksomheder. Nexø har udviklet sig til Det Vilde Østen, hvor iværksætterdrømme kan afprøves, og det skal byen rejse sig på, mener Erhvervsforeningen Østbornholm i Nexø, som nu har igangsat en ny markedsføring af byen.


I Nexø kan man male en bygning sort – eller neongul. Ombygge et benmels-pakhus til en – nu prisbelønnet – kunsthåndværkervirksomhed eller starte en fødevarevirksomhed i en gammel møbelfabrik.

– Nexø er et Klondyke for iværksættere, mener Carsten Aalling, formand for erhvervsforeningen Østbornholm.

På postnummer 3730 Nexø er der p.t. registreret 1.822 aktive cvr-numre. Postnummeret omfatter dog også Snogebæk. Til sammenligning er der registreret 4.347 cvr-numre på postnummer 3700 Rønne, som har tæt på 14.000 indbyggere, mens Nexø har tæt på 3.700 indbyggere.

Af de aktive cvr-numre er der 119 enmandsvirksomheder i Nexø, og 140 medto-fire ansatte, mens der er Rønne er 210 enmandsvirksomheder og 280 virksomheder med to-fire ansatte.

– Vi har snakket om de seneste fem år, at det bobler i Nexø. Nu kan det ses, mener Carsten Aalling. Han peger på, at havnen har udlejet stort set alle tilgængelige bygninger. Der er nu eksempelvis restaurant i et tidligere frysehus, skilte- og designvirksomhed i den tidligere Nexø Fiskeauktion, og kunsthåndværkethuset Matter i et tidligere pakhus for benmel. Den tidligere Nexø Møbelfabrik på Gl. Rønnevej er i dag Bornholms Iværksætterhus med plads til mange slags virksomheder, events for iværksættere og en lang række andre aktiviteter.

Også i den tidligere konservesfabrik Bornholms på Stenbrudsvej er der rykket iværksættere ind for at udnytte de tidligere produktionslokaler til produktion eller lager.

Nyt navn, nye folk, ny hjemmeside

Erhvervsforeningen forsøger nu at få placeret Nexø på en ny måde i bornholmernes bevidsthed. Men ikke mindst også i mulige tilflytteres bevidsthed.

Det skal ske ved, at foreningen har skiftet navn fra Østlandet til Østbornholm, lancerer en ny hjemmeside under navnet Østbornholm.dk og ved at vise, at Nexø har ændret sig og er et andet og bedre sted end i årene efter fiskeriets nedsmeltning.

Det skal også ske ved en professionalisering af foreningens arbejde, og erhvervsforeningen Østbornholm har ansat Vivi Gornitzka til at være foreningens koordinator med 30 timer om måneden, mens Frank Eriksen fra reklamebureauet Eriksen + Brands, på frivillig basis er webmaster og redaktør for Østbornholm.dk.

Nexø var bundfrossen

De mener alle tre, at Nexø stadig ikke udadtil har fået ændret på sit image som en fiskeriby, der gik ned.

– Nexø har været bundfrossen, siden fiskeriets storhedstid stoppede, siger Carsten Aalling.

Men ovenpå fiskernes guldgravertid og nedturen efter fiskerikrisen, mener erhvervsforeningen altså, at en ny guldgraver-tid – et nyt Klondyke – vokser frem i Nexø.

– Derfor er vores nye slogan også Nexø – Det Vilde Østen – sagt med et glimt i øjet, tilføjer Carsten Aalling.

– Ja, og det har også en pil tilbage til fiskeriet, for det VAR virkelig det vilde østen dengang, siger Vivi Gornitzka, der selv er vokset op i Nexø.

– Nordlandet har fået brandet sig selv godt takket være Folkemødet. Østbornholm skal kæmpe for det, mener Frank Eriksen.

Er det bare ord?

Erhvervsgruppe Øst opstod i 2012, da Nexø Handelsforening og Nexø Håndværker- og Industriforening slog sig sammen i een forening, der fik navnet Erhvervsgruppe Øst.

I 2013 besluttede Erhvervsgruppe Øst også dengang, at Nexø skulle have en fælles hjemmeside. Og i 2020 besluttede foreningen at skifte navn til Østlandet. Også dengang var ambitionen at samle kræfterne på hele Østbornholm og markedsføre sig bedre udadtil. Også længere ud end kun Bornholm. Nexø forsøgte også tilbage i 2016 at ændre synet på Nexø med en samlet markedsføringskampagne også efter at have forsøgt at definere, hvad Nexø egentlig er, og hvad der er specielt for Nexø.

Nu har bestyrelsen i erhvervsforeningen så valgt at skifte navn endnu engang. Nu til Østbornholm og søsætte en ny hjemmeside og en ny markedsføringsindsats.

Hjælper det med nyt navn og ny branding? Er det ikke bare fine ord?

– Det hele i Nexø har været i opbrud. Man bliver lidt begravet i fortiden. Men når man vender tingene på hovedet, opstår der nye muligheder. Nogle gange hjælper det at sætte ord på det nye, mener Vivi Gornitzka.

Hvorfor navnet Østbornholm?

– Østlandet er for upræcist. Vi vil gerne skabe en forening for hele Østbornholm lige fra Listed til Dueodde og gerne samarbejde med foreningerne i de andre østbornholmske byer, forklarer Carsten Aalling.

Bestyrelsen i erhvervsforeningen har holdt et brandingseminar for at få indkredset, hvad Nexø er og kan.

– Vi synes, Nexø bliver glemt i rigtig mange sammenhænge. Derfor ville vi fastslå, hvilke muligheder Nexø har. Vi fandt ud af, at det kan koges ned til "Nexø – Det Vilde Østen". I gamle dage rejste man mod vest for at skabe sig en ny tilværelse. Nu kan man i stedet for rejse mod øst. Vi har masser af iværksætteri, er en by i udvikling og her er ikke så mange restriktioner, og der er plads til at bygge og plads til visioner, mener erhvervsformanden.

– Ja, og også mental plads, tilføjer Frank Eriksen.

Også til tilflytterne

Den ny hjemmeside Østbornholm.dk har foreningen store planer med. Ambitionen er at samle al information om Østbornholm på et sted – både for østbornholmerne, for turister og for nye tilflyttere.

– For det er også for at fortælle de mulige nye bornholmere, hvilke muligheder der er på Østbornholm, understreger Carsten Aalling.

Udover iværksættermiljøet i Nexø, peger Carsten Aalling blandt andet også på, at Nexø er en vinteråben by, at byen har en velfungerende skole, og at det ikke er så dyrt at købe hus i byen.

– Andre kæmper for at få prædikatet "vinteråben". Vi ER vinteråbne. Der er også lys i vinduerne om vinteren.

Samtidig giver huspriserne mulighed for, at en familie kan leve på én indtægt, og det giver mulighed for iværksætteri.

– Man kan simpelthen ride mod øst og starte sin tilværelse, som Carsten Aalling formulerer det.

Men en ting er, at erhvervsforeningen mener at have fundet essensen af, hvad Nexø kan. Det skal også synliggøres og markedsføres. Og det er en stor opgave at ændre sit image, erkender formanden. Derfor er det også vigtigt, at erhvervslivet og foreningerne bakker op.

Hvorfor tror I, at det vil lykkes denne gang?

– Ja, det er klart, at der en historik, men tiden er en anden nu. Vi prøver at gøre det på en mere professionel og mere kommerciel måde. Vi opfordrer erhvervslivet til at købe annoncer, og virksomhederne betaler kontingent til foreningen. Til gengæld har vi Vivi Gornitzka ansat som koordinator, og Frank Eriksen er webmaster og redaktør for Østbornholm.dk, forklarer Carsten Aalling og understreger, at Østbornholm.dk ikke skal være en indtægtskilde for foreningen. Den skal være selvfinansierende, og bliver der overskud, skal det bruges til at optimere siden.

Samtidig har erhvervsforeningen fået et samarbejde med Destination Bornholm, så alle events, der oprettes på Østbornholm.dk, automatisk ryger ind i Destinationens kalender og dermed kommer langt bredere ud.

Hjemmesiden er dog ikke hundrede procent køreklar.

– Den er i luften, men vi asfalterer også, mens vi går. Vi håber nu, at foreninger på hele Østbornholm kommer på, så vi kan synliggøre alle tilbud. Alle på denne del af øen har en interesse i, at Østbornholm får mere opmærksomhed bredt udadtil, mener erhvervsforeningen.

Så I tror på, at I kan vende synet på Nexø?

– Der er stadig et ekko efter fiskeriets Klondyke, som gik ned. Vi prøver at sige, at så slemt er det heller ikke. Nu har mange været med til at sætte ord på, hvad Nexø er i dag, og de nye muligheder og den nye start for Nexø er alt det, samlet set, siger Carsten Aalling.

Forandringen af Nexø tog blandt andet sin start helt tilbage i 2002, hvor Nexø Kommune købte Nexø Møbelfabriks bygninger og jord på Rønnevej og stiftede Den erhvervsdrivende Fond, Møbelfabrikken. Målet var at skabe ny udvikling i Nexø efter fiskerikrisen. Møbelfabrikken skulle være et iværksætterhus for innovative og kreative iværksættere.

I dag er Bornholms Iværksætterhus på Møbelfabrikken selvfinansierende, og modtager ikke mere offentlig driftsstøtte, men hjælper til med skabelse af nye arbejdspladser og udviklingen af fremtidens Bornholm, med egne midler.

 


Erhvervsforeningen Østbornholm

Indtil 2020 hed foreningen Erhvervsgruppe Øst.

Erhvervsgruppen blev stiftet i 2012 som en sammenslutning af Nexø Håndværker- og Industriforening samt handelsforeningen i Nexø.

I 2020 skiftede foreningen navn til Østlandet, og har nu altså skiftet navn til erhvervsforeningen Østbornholm, som aktuelt har 83 medlemmer, og seks nye er på vej fra 2022.

Nexø har også en borgerforening, samt foreningen Østtinget, der blev stiftet i 2014, og var tænkt som et samlet overordnet talerør for Nexø.