Milliontrawler klar - og så alligevel ikke

Milliontrawler klar - og så alligevel ikke
Den største private investering på Bornholm: Atlantic Enterprise, Ocean Prawns nye kombitrawler. Eget foto
NYHED | ABONNENT | 18. OKT 2023 • 05:30
NYHED | ABONNENT
18. OKT 2023 • 05:30

Efter et halvt års forsinkelse er Ocean Prawns nyeste erhvervelse endelig blevet døbt. Men den er ikke sejlklar, og det kommer til at koste på bundlinjen.

Efter næsten et års forsinkelse er Ocean Prawns nyeste skib færdigbygget på et værft i Tyrkiet. Næsten.

Forleden holdt rederiet dåbsceremoni for Atlantic Enterprise på Tersan Shipyard sydøst for Istanbul, og det fremgår af en offentliggjort video, at der var tale om en familiebegivenhed. Maria Barslund stod for navngivningen, mens Ocean Prawns-stifteren Kristian Barslund og sønnerne Daniel og Martin Barslund fulgte med på sidelinjen sammen med børnebørnene.

Der var dog ikke tale om en ceremoni af den oprindeligt planlagte størrelse, fortæller Daniel Barslund.

– Det var ikke en stor ceremoni. Vi var 25 fra Ocean Prawns, med familie og de nærmeste samarbejdspartnere. Vores kunder fra Japan og Kina kom ikke med, der var simpelthen for kort varsel, siger direktøren på Nexø-rederiet.

Atlantic Enterprise bliver den største kombitrawler i Nordatlanten, og det Nexø-baserede rederis flagskib med den nyeste teknologi ombord. Fartøjet er canadisk indregistreret og er en kombineret reje- og hellefisk trawler, der skal fiske i det Arktiske Hav. Der landes efter planen omkring 1.200 ton forarbejdede og indfrosne koldtvandsrejer pr. tur, samt cirka 2.500 ton hellefisk pr. år.

 

Maria Barslund svinger champagneflasken. Eget foto


Forsinkelse koster på bundlinjen

Atlantic Enterprise skal afløse rederiets eksisterende rejetrawlere, den gamle Atlantic Enterprise, som allerede er solgt, samt Ocean Prawns-trawleren fra 1984.

– Men den skal ikke sælges, før den anden er i fuld drift, siger Daniel Barslund, der egentlig havde regnet med, at den nye Atlantic Enterprise var klar til at sejle efter næsten et års forsinkelse. Men det var den ikke.

– Den kan ikke fiske endnu, der er spil, der skal sættes op og konfigureres. Vi håber, den går ud dernede fra om en uge eller ti dage, siger Daniel Barslund, der ærgrer sig over forsinkelsen.

Ifølge aftalen skulle den nye kombitrawler leveres i december 2022 og være i drift i marts 2023. Derfor har Ocean Prawns været nødsaget til at hyre eksterne partnere for at få kvoten i land.

– Det koster mange penge, at den ikke har været i drift i år. Andre har fisket hellefisk for os i et halvt år. Det går ud af bundlinjen, siger han.

Prisen holder

På den positive side ligger det fast, at budgettet på den nye kombitrawler holder stik.

Prisen på Atlantic Enterprise løber som ventet op i omegnen af 450 millioner kroner inklusive fiskeudstyr, siger Daniel Barslund. Og Ocean Prawns står ikke for finansieringen alene. Båden er købt sammen med det canadiske rederi, Ocean Prawns deler kvoter med, og de to rederier deler også finansieringen.

Aftalen blev desuden underskrevet lige inden corona-pandemien brød ud, hvilket delvis forklarer den årelange forsinkelse, men også sparer rederiet for en formue. Var kontrakten indgået i dag, ville trawleren formentlig være blevet 80-100 millioner dyrere, vurderer Daniel Barslund.

Det er fortsat planen, at Kristian Barslund sejler med på jomfruturen til Harbour Grace i Canada, og den gamle skipper tager også med på prøvefisketuren i Canada.

– Vi glæder os til at få den i drift, siger Daniel Barslund, der giver Atlantic Enterprise det blå stempel efter dåbsceremonien i sidste uge.

– Det ser supergodt ud. Vi får en rigtig god og veludrustet båd, der kan holde i mange år.

FAKTA

Atlantic Enterprise er 82 meter lang og 18 meter bred, med sengepladser til 37, inklusive to hospitalspladser.

Atlantic Enterprise vejer 5698 bruttoton og har en mindre udgave af den motor, som sidder i Express 5.