Iværksætter lejer to julehytter mere - og forærer den ene væk

Iværksætter lejer to julehytter mere - og forærer den ene væk
Foto: Sarah Thun Kristensen
ERHVERV | Onsdag 28. august 2024 • 05:30
ERHVERV | Onsdag 28. august 2024 • 05:30

Kasper Mikkelsen og Line Lilholm er slet ikke færdige med julemarkedet, som imidlertid er i økonomiske vanskeligheder - derfor har de booket hytte nummer to og tre på markedet.

Det føltes som en stor beslutning at leje en julehytte på Bornholms Julemarked, men Kasper Mikkelsen og Line Lilholm besluttede at give det et skud, og for snart tre år år siden, havde de deres debut på julemarkedet.

Udover babylegetøj i naturgummi havde de havde nemlig lige opfundet de fantasifulde juleornamenter med ærkebornholmske motiver, og det virkede oplagt at stille op med Bornamenter på julemarkedet.

– Man ved jo ikke, hvor meget man kan sælge, og så føles det som mange penge - især som nyopstartet iværksætter, forklarer Kasper Mikkelsen tirsdag formiddag.

De seneste par års deltagelse har imidlertid givet dem fuldstændig ro i maven, for deres julepynt sælger rigtig godt på julemarkedet.

– Det hænger også sammen med, at vores produkt ramte lige ind i en tendens, så vi har haft stor succes og opbakning omkring vores produkt, forklarer han.

For ejerne har det derfor været vigtigt at stemple ind i debatten om Bornholms Julemarked, som i sidste uge fortalte ærligt til Tidende, at markedet er i økonomiske vanskeligheder og at koordinatoren har svært ved at få afsat de mange boder.

På daværende tidspunkt havde 15 stadeholdere skrevet sig op til de 30 hytter. Men der skal altså bruges mindst 20 foruden noget ekstra støtte, for at Pernille Bülow, som står bag julemarkedet kan forestille sig et budget, der ikke går i rungende underskud. Sidste år endte markedet nemlig med et sekscifret underskud, og det scenarie skal ikke gentage sig. Derfor vil hun ikke fortsætte planlægningen, hvis der ikke viser sig en løsning.

Og den løsning vil ægteparret bag Bornamenter gerne være en del af.

– Ud fra et forretningsmæssigt synspunkt, har det været en stor succes for os at deltage. Og derfor ville vi selvfølgelig synes, det var rigtig ærgerligt, hvis ikke det blev til noget.

– Men det er lige så meget fra et personligt synspunkt. Vi synes, det er rigtig, rigtig ærgerligt, hvis ikke det bliver til noget, fordi det giver så meget til Bornholm og til Nexø, forklarer Kasper Mikkelsen, som også selv bor i Nexø.



Hvert år lancerer Bornamenter en række nye motiver af bornholmsk inspireret julepynt. Sidste år var det kagegrise og rødhætte, mens det tidligere har været røgede sild. Eget foto

 

En katastrofe

I et debatindlæg i Tidende skriver Kasper Mikkelsen, at "det ville være en katastrofe, hvis dette ambitiøse projekt, med så vidtrækkende perspektiver og positive effekter lukker og slukker, inden det har fået rigtig fat."

Her opmuntrer han underleverandører til at mærke efter i maven, om der skal spindes guld på projektet, ligesom han opfordrer kommunen til at investere nogle håndører og økonomisk stærke aktører til at sponsorere en hytte til en lille iværksætter.

– Der er mange små producenter på Bornholm, og for dem er det jo mange penge. I de fleste tilfælde er det ejerne selv, der bemander hytterne, fordi der ikke er råd til lønomkostninger, forklarer han.

Derfor har Bornamenter-parret valgt at leje to ekstra hytter i år for at bakke op om julemarkedet. Den ene hytte vil de forære til en iværksætter, som de tror kan få en god oplevelse og få mod på at vende tilbage for egen regning næste år.

– Det er måske ikke for alle, at de her 12.000 giver mening, men vi vil gerne give mulighed for at nogen kan prøve det af, og så håber vi at vi finder en lille iværksætter, der har en god oplevelse med det, som har mod på selv at stille op til næste år, forklarer Kasper Mikkelsen.

Skal det give mening rent økonomisk at stille op, så mener han, at det kræver en kombination af det rette produkt og et godt besøgstal. Parret sætter imidlertid spørgsmålstegn ved, om det skal være en afgørende faktor, at det giver mening rent økonomisk.

– Hvis man er en større virksomhed, som har en sund økonomi, så behøver man måske ikke tænke så meget i kroner og ører, for det er også en investering i noget synlighed og i noget aktivitet på Bornholm uden for sæsonen. På sigt kan det være givet rigtig godt ud for os alle sammen, forklarer han.

Indhug i overskuddet

Beslutningen om at bestille to hytter mere har på ingen måde været nem, for det er pludselig tre gange så mange penge til hytteleje, end der var budgetteret med.

– Det er mange penge. 24.000 kroner mere plus moms, vi skal finde i et år, som faktisk er rigtig sløvt. På den anden side føler vi, at vi må gøre, hvad vi kan for, at det bliver til noget. For ellers har vi et endnu større tab, fordi vi mangler omsætning i november og december måned. Så vi har afmålt, hvad vi har økonomiske muskler til og så håber vi, at det kan bidrage til at det tipper over.

På samme tid håber han også, at der er en masse andre, der vælger at bidrage med det, de har økonomiske muskler til, så de sagnomspundne mange bække små kan få hjulene til at køre rundt.

– Jeg tænker også, at vi har nogle store og økonomisk stærke virksomheder på Bornholm, som er afhængige af, at der er helårsarbejdskraft. Jeg håber, at de ser med og på en eller anden måde finder ud af, hvordan de kan bidrage.

Hos Bornamenter er de afklarede med, at den tredoblede udgift til hytteleje kommer til at gøre indhug i året overskud.

– Vi står der jo stadigvæk selv, for vi har ikke råd til at sætte folk på, så hvis man regner vores timeløn ud, så er det måske ikke noget prangende, men hvis vi kan få noget bygget op over nogle år, så kan det forhåbentlig blive godt.

Han understreger, at de også er med, fordi de synes det er sjovt at deltage som familie og som ejere af en virksomhed, der ellers oftest sælger varerne gennem forhandlere.

– Det er enormt givende og værdifuldt at sælge dem selv, fordi man møder kunderne og får deres feedback. Så de timer, vi står der, ser vi som en investering, for det kan bruges i vores videre arbejde med produkter og markedsføring, siger han.

Dyrt og koldt

Siden artiklen om julemarkedet fandt vej til Tidende.dk i lørdags har mange givet deres besyv med i kommentarsporet.

Af de mere sortsynede af slagsen går særligt to påstande igen - at det er for dyrt at leje en bod og for koldt at deltage i julemarkedet.

Prisen på hyttelejen har Kasper Mikkelsen allerede været inde på, og når det gælder den udendørs placering på havnen i Nexø, mener han faktisk, at vejret har været heldigt de seneste to år, hvor han har været med.

– Det har ikke været for koldt, men det er klart, at sådan som arrangementet her er sat op, så er det jo ret vejrafhængigt, og det kan gå begge veje.

Han og Line Lilholm har valgt at installere en gasovn i hytten. Den varmer godt, og de er begejstrede for at julemarkedet finder sted under åben himmel.

– Det kan noget at være ude i vintervejret - både når det viser sig fra sin fine side, men også fra sin lidt mindre fine side. Vi har også været på julemarked, hvor man står i en sportshal hele dagen. Så vil jeg næsten hellere være ude i snevejr, fortæller han.

Han mener, at hvis sneen daler stille og roligt på havnen i Nexø, så bliver det ikke meget bedre betingelser for et julemarked.

– Det strækker sig også over mange weekender, så hvis det er dårligt vejr, kan man bare blive hjemme.

Hos Bornholms Julemarked er de begejstrede over den positive opbakning fra lejerne i boderne, og koordinator Sofie Håkonsson oplyser i en mail til Tidende, at hun oplever, at der er mange lokale, som virkelig gerne vil hjælpe.

– Angående støtte, er vi ikke helt der, hvor vi håbede endnu. Vi håber, at dagen i morgen kan give os en afklaring, hvor vi står, fortæller hun tirsdag eftermiddag.

FÅ ABONNEMENT