BAT mangler chauffører - og de skal helst komme hurtigt

BAT mangler chauffører - og de skal helst komme hurtigt
BAT mangler chauffører til at køre busserne på Bornholm og vil gerne tiltrække nye medarbejdere ovrefra. Her på øen er der nemlig få ledige buschauffører, fortæller trafikchef Niels Rasmussen. Arkivfoto: Henrik Nielsen
NYHED | ABONNENT | 22. SEP 2023 • 15:30
Henrik Nielsen
Journalist
NYHED | ABONNENT
22. SEP 2023 • 15:30

Det kommunale trafikselskab mangler chauffører her og nu. Derudover forventer trafikchefen, at en del går på pension i de kommende år.

Når krisen kradser, og situationen er på vej ud af kontrol, tænder politiet i Gotham City det signal, som tilkalder Batman. Noget lignende gør chefen i regionskommunens trafikselskab for at tiltrække nye BAT-kvinder og -mænd til at køre bus.

"Vi har en akut mangel på chauffører, der kan køre BAT's busser rundt på øen", fortæller regionskommunen på Facebook.

Blikfanget er en buschauffør med en Batman-maske, og i opslaget er der også et link til et egentligt jobopslag, hvor BAT søger buschauffører, både til fuldtid og afløsning.

– Så akut er det heller ikke, men vi mangler chauffører. Vi mangler fem-seks stykker, som vi godt kunne tænke os at få fyldt op, siger trafikchef Niels Rasmussen til Tidende.

At ordet akut alligevel bliver brugt, hænger sammen med, at vi er på Bornholm, hvor der ikke er ret mange chauffører, som har erhvervskort til bus, forklarer han, i hvert fald ikke ledige chauffører.

– Enten kører de allerede hos os, eller også er de hos vores eksterne vognmænd. Det er derfor, situationen på Bornholm er lidt akut, for det er svært at finde nye chauffører, medmindre det er nogle, der tilflytter ovrefra. Det er derfor, vi har brugt ordet akut, for vi vælter os ikke i ledige buschauffører her på Bornholm, siger Niels Rasmussen.

Åben og udadvendt

Udfordringen er størst om sommeren, hvor både BAT, selskabets eksterne vognmænd og turistvognmændene trækker på alle ressourcer. Konsekvenserne har allerede vist sig i september, hvor BAT har været nødt til at aflyse nogle afgange.

– Der har været det med bus 7 og 8 en gang imellem. Det er det, der er konsekvensen lige nu. Ellers har vi kunnet løse det med vores egne ressourcer, og så har vi også fået nogle eksterne vognmænd til at køre nogle af ruterne, som vi hele tiden har gjort, siger Niels Rasmussen.

Som chauffør skal man selvfølgelig kunne køre passagerer sikkert fra A til B, men BAT leder også efter medarbejdere med godt humør og lyst til en bred kundekontakt. Trafikselskabet leder både efter chauffører til fuldtid og til individuel og tilpasset ansættelse, for eksempel ansættelse i en tidsbegrænset periode eller som afløser på timeløn. Som chauffør skal man læse og tale dansk.

Andre ting i værk

På den korte bane bliver det nemmere for BAT at få tingene til at hænge sammen, når september er gået, og ruterne 7 og 8 holder pause, i første omgang indtil efterårsferien og derefter indtil kort før sommer næste år.

– Så har vi to busser, der bliver taget ud af drift. Så skal vi heller ikke bruge buschauffører, og så hænger tingene meget bedre sammen, indtil vi kommer frem til næste sommer. Vi skal i gang med at lave en plan for det, og det er det, vi så småt starter på nu, siger Niels Rasmussen.

Trafikchefen vil gerne hen imod, at BAT næste år får en mere robust organisation, så man kan køre sit eget rutenet uden at skulle spørge andre, få folk til at arbejde ekstra og så videre.

– Det er egentlig det, det handler om, siger Niels Rasmussen.

I et lidt længere perspektiv har BAT ikke blot brug for de fem-seks chauffører, selskabet mangler nu.

– Vi har alle aldersklasser, men vi har også rigtig mange seniorer, som de kommende år højst sandsynligt går på pension, og derfor kommer vi ind i en fase i de kommende år, hvor vi skal ud at rekruttere og finde nye, spændende måder at få folk til at åbne øjnene. Det er en god start på det: "BAT is calling", siger trafikchefen med henvisning til sloganet i jobopslaget.

Opslaget er første forsøg på at skabe opmærksomhed omkring BAT og jobmulighederne som buschauffør i håb om at trække nogle nye chauffører til øen, og Niels Rasmussen har også andre ideer til at skaffe de nødvendige medarbejdere.

– Det kan være, jeg kommer til at sætte nogle andre ting i værk med hensyn til at trække chauffører til Bornholm, blive en del af det bornholmske samfund og køre bus herovre. Måske også et samarbejde med jobcentret eller sådan noget for at lokke flere, som går ledige herovre, til at tage erhvervskort til bus. Sådan nogle ting, nogle nye initiativer og se anderledes på det, siger Niels Rasmussen.