Tidende er kørt af sporet

Tidende er kørt af sporet
BRøddegade i Gudhjem. Arkivfoto: Jacob Jepsen
KOMMENTAR | DEBAT | 18. FEB • 19:00
Af:
Lasse Falkenberg
Gudhjem
KOMMENTAR | DEBAT | 18. FEB • 19:00

Kritik af dækning af tog i Gudhjem.

Det er meget sjældent, at jeg lader mig frustrere, men det skete i den grad fredag den 14. februar, og det ærgrer mig på mit fags vegne, at det var Tidende, der var årsagen!

Mange af de etiske, journalistiske principper, som jeg i sin tid blev opflasket med på Danmarks Journalisthøjskole, blev i den grad udfordret af Tidendes forside-basker: ”Erhvervsfolk tror på Gudhjems tog-drøm”!

Ingen tog-drøm i Gudhjem

For Gudhjem har ikke nogen tog-drøm!

Det er ikke dokumenteret i den pågældende artikel, at Gudhjem ønsker et ”tivoli-tog” til at tøffe op og ned ad Brøddegade i turistsæsonen.

Det er der heller ikke én eneste gudhjembo, der har ytret i Tidende i forbindelse med de sidste dages omtale. Ideen er født af iværksætteren Alex Kristoffersen og fredag bakket op af to udenbys erhvervsfolk - Lars Funch Jensen og Ronald Kofoed-Rasmussen, begge Aakirkeby!

Fredagens forside: ”Erhvervsfolk tror på Gudhjems tog-drøm”, må derfor betegnes som en særdeles udokumenteret drøm hos nogle udenbys, der ikke har gjort sig den ulejlighed at forhøre sig om, hvad man synes om idéen i Gudhjem. Her går lokale bestræbelser tværtimod på netop at undgå en tivolisering af byen.

Derfor arbejder Gudhjem By- og Museumsforening også på at få etableret en eldrevet shuttlebus-ordning til aflastning af trafikken gennem byen i højsæsonen. Og det er noget ganske andet!

Troværdighed

Ensidig kildejournalistik er ”no go”, hvis man ønsker at bevare sin troværdighed som nyhedsmedie. Fake news hører til på den anden side af Atlanten, Tidende. Så lad dem om det, og fri os for alt i verden for smitte fra de kanter.

Men som Tidende korrekt har oplyst, så har Gudhjem By- og Museumsforening modtaget en henvendelse fra iværksætter Alex Kristoffersen om hans togplaner i Gudhjem. Den bliver behandlet på et bestyrelsesmøde den 18. februar.

Bornholms Tidendes chefredaktør, Kristoffer Gravgaard, svarer

Kære Lasse,

Tak fordi du holder Tidende på sporet. Vi eksisterer kun, fordi vi bringer troværdige nyheder og informationer, der kan skabe sammenhold og udvikling i vores samfund. Det ønsker vi at fortsætte.

Desværre er vi ikke enige med dig i, at der i omtalen om erhvervsfolks anbefalinger af tivoli-tog i Gudhjem er tale om falske nyheder.

I overskriften er toget ganske rigtigt omtalt i ejefald som byen Gudhjems tivoli-tog. Med denne formulering menes ikke, at by- og museumsforeningen eller centrale borgere har ejerskab til toget, men at ideen om et tog er placeret i Gudhjem. Dermed er ideen Gudhjems. I brødteksten har vi på intet sted givet udtryk for, at ideen møder stærk opbakning blandt borgerne i byen, og vi kan derfor ikke genkende påstanden om, at der er tale om falske nyheder.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT