Forrige år var DR-programmet 'Nul stjerner' på Bornholm, fordi de havde hørt, at her er helt fantastisk om vinteren. Men de blev klogere. "Vi kan ikke rigtigt få noget at spise, og vi kan ikke finde nogen steder at sove", lød det fra værterne, som efterlyste substans bag turistflosklerne på Destination Bornholms hjemmeside.
Og det er essensen. Vi skal passe meget på med ikke at oversælge "vinterøen Bornholm". Visionen er god og vigtig, og der er vist ingen, der ikke håber, at vi når dertil, men hvis vi – som vi gør nu – giver indtryk af, at øen er vinteråben, kan det give bagslag, hvis tilpas mange kommer hertil blot for at erfare, at det er den ikke.
Rigtig mange kæmper med deres forretning i de her måneder, fordi de rent faktisk er blandt dem, der er med på fortællingen om Bornholm som vinterø. Kæmpe hurra for dem, der tør satse og sætte lidt af sommerens store fortjeneste til på at holde åbent, eksperimentere og udvikle sig hen over vinteren.
Men vi er nødt til fra centralt hold at tone rent flag og erkende, at Bornholm lige nu ikke ligefrem er et turistmekka. Jo, spækket med oplevelser, hvis vi medregner Døndalen, Hammershus (uden besøgscenter ganske vist) og de vindblæste klipper, men går man efter gourmetmad og indendørs kulturoplevelser, så er udbuddet et helt, helt andet end om et halvt år.