'Nytåret er en blandet fornøjelse for os firbenede'

'Nytåret er en blandet fornøjelse for os firbenede'
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 30. december 2024 • 15:30
Af:
Trunta Olsen
gravhund
SYNSPUNKT | DEBAT | Mandag 30. december 2024 • 15:30

Rimelige hensyn. 

Nytåret er en blandet fornøjelse for os firbenede.

Ofte falder der lidt ekstra guf af, og det er jo dejligt! Men der er også høje brag, mærkelige lys og så videre.

Heldigvis er jeg ikke selv skudræd, men det er der faktisk mange af os, der er. Endnu værre er det dog, at nogle af de soldater, som vi har sendt ud i verden, kan få dårlige psykiske oplevelser – det har de IKKE fortjent!

Et eller andet sted finder jeg det faktisk også lidt smagløst at bruge krudt på at sende lys på himlen, når der ret tæt på vores grænser bruges krudt på at dræbe to- og firbenede.

Nye regler

Jeg er derfor helt enig i de nye regler om fyrværkeri; det er regeringens bedste vedtagelse indtil videre.

Men hvorfor ikke gå skridtet videre og forbyde det helt? Vi kan samles om et bål eller lignende i stedet og så bruge pengene til fyrværkeri på at hjælpe nødlidende to- og firbenede.

Min tobenede han er ikke enig, men han tager så ofte fejl.

2025

Et nyt år starter snart, og som seksårig bliver jeg en midaldrende hund – slut med unghundens fjollerier.

Jeg håber på et 2025 med fremgang, fred og masser af guffer.

Med tre høje bjæf, ønsker jeg jer alle et godt nytår.

Trunta Olsen er en 5-årig gravhund, som fra tid til anden bidrager med en opfattelse af tingene fra gulvhøjde. Hun får lidt hjælp med tastaturet af debatredaktøren.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT