Min mand kontaktede dem tre gange angående støj. Men vi har aldrig meldt dem eller andre til politiet. Hvad vi derimod har gjort, og som er ganske naturligt, er at kontakte og søge indsigt hos både kommune og bevillingsnævn/politi vedrørende, hvad man har lov til at åbne i et helårshus/have. Dette skal ses i lyset af, at kommunen har medarbejdere, som beskæftiger sig udelukkende med ulovlig brug af helårshuse.
Gudhjem nedre ligger i et A-område, og der må man næsten ingenting, når det gælder huse og forandring. Flere i byen har tidligere fået store bøder for at bruge helårsboliger til anden brug, og derfor stiller vi os undrende over for, hvordan man pludselig kan få lov til det, og hvordan brugerne/kunderne af en sådan bar pludselig kan se igennem fingrene med det.
Vi er godt tilfredse med den nægtede bevilling. Ikke kun for vores skyld – man kan jo vælge at leve og sove med ørepropper, lukkede vinduer eller sælge – men for byens skyld, for hvis det danner præcedens, at man bare kan åbne en bar i ethvert hus, hos naboen, hos genboen og genboens nabo, hvor er Gudhjem så på vej hen? Og hvis en får lov, så kan alle vel få lov, og hvorfor er det, at hr. Thorborg ikke bare flytter sin bar til et af hans hoteller, som jo har erhvervsstatus?
Med det sagt, så kan jeg se på diverse medier, hvordan især min mand bliver hængt ud som et "brokkehoved", "en som er udenfor pædagogisk rækkevidde" og meget andet grimt. Det er svært at være vidne til, især når de fleste her i byen, kender min mand for hans rolige gemyt, han kunne ikke krumme et hår på noget eller nogens hoved, han er yderst fredsommelig og temmelig rummelig. Han er medejer af en gammel, kendt turistvirksomhed her i Gudhjem og har været der de sidste 25 år med en del ansatte (spørg dem, om han er et vanskeligt brokkehoved.)
Vi har på ingen måde noget imod turister eller musik på havnen om sommeren i de etablerede erhvervsvirksomheder, men at begynde at omdanne helårshuse på stribe til turistbarer - ja så må vi se os nødsaget til at opponere.