Nabo til Thorborg: 'Nu må jeg tage bladet fra munden'

Nabo til Thorborg: 'Nu må jeg tage bladet fra munden'
MiniPenny er nu blevet lukket af myndighederne, hvilket naboen Gina Post er glad for. Hvorfor hun er det, fortæller hun i dette debatindlæg. Arkivfoto: Berit Hvassum
SYNSPUNKT | GUDHJEM | ABONNENT | 13. JUL 2022 • 05:30
Af:
Gina Post
Åbogade 3
Gudhjem
SYNSPUNKT | GUDHJEM | ABONNENT
13. JUL 2022 • 05:30

Efter nyheden om en afvist alkoholbevilling har der været megen debat om vilkårene for at drive restauration i Gudhjem. Naboen Gina Post, der sammen med sin mand tidligere også ejede ejendommen, som parret Martin og Jannie Buch Thorborg har købt, beskriver i dette debatindlæg sin side af historien.

 

Egentlig havde vi valgt at tie det her ihjel, for det er svært at komme til orde med folk, som ikke fortæller hele eller kun dele af sandheden og over for folk, som kun har periferisk kendskab til den ene side af sagen. Men nu må jeg i lyset af den sidste uges skriverier og forherligelse af familien Buch Thorborg (selv i lederen i Bornholms Tidende, som uden research skriver rosende ord om Thorborg, og hvilken gave han er for Gudhjem) komme med vores version, så man kan få belyst sagen også fra vores side.

I 2016 købte vi min mands barndomshjem i Brøddegade i Gudhjem, efter min svigerfar var død, og huset var blevet alt for stort for min svigermor. Huset trængte til grundig renovering med hensyn til nye tage på alle bygninger, mure, badeværelser m.m.

Huset, som er én matrikel, indeholder to lejligheder, hvoraf den ene i mange år har været brugt til familiens gæsteafdeling, og derudover er der en stor tilhørende forretningsbygning.

Efter vores overtagelse lejede vi den ene lejlighed ud til en helårsbeboelse, mens vi gjorde resten af huset i stand.

Da vi, efter renoveringen var overstået, og det sidste tag var lagt, kunne se, at det var en stor mundfuld for os, valgte vi at sætte huset til salg, dog med den skriftlige aftale i købskontrakten, at helårsbeboeren kunne fortsætte sit lejemål indtil dette udløb.

Dette kom dog ikke til at ske. Lejeren flyttede, da de nye ejere overtog.

Inden huset blev sat til salg, besluttede vi os at søge servitut på forretningsdelen om, at der ikke måtte drives beværtning, da det støder op til vores hus i Åbogade (soveværelse og have, man bor tæt i Gudhjem).

Da familien Thorborg meldte sig som potientielle købere, igennem ejendomsmægler, gjorde vi opmærksom på dette, som stod indført i købskontrakten, hvilket køberne var fulde af forståelse overfor.

De kom med ordene "vi elsker Gudhjem, vi elsker stilheden og roen" (de havde/har i forvejen et sommerhus i Gudhjem)."Vi vil åbne en forretning med bornholmervarer og have åbent hele året".

Vi var glade og bød velkommen til med en god mavefornemmelse over, at det var pengestærke folk, der kom til øen, og som havde rig mulighed for at holde og vedligeholde det store gamle hus.

Butikken åbnede, dog med tøj og spiritus, men en pæn butik.

Men så skete det, som vi nu opponerer imod. Familien Thorborg åbnede sammen med Penyllans bryggeri fra Tejn en bar i haven i helårshuset med kulørte lamper og det hele, og for turisten, der kommer forbi, er det sikkert et hyggeligt indslag, hvis man er tørstig. Og indrømmet, det ser da meget hyggeligt ud, men jeg ved ikke, hvor mange der synes, det ville være fedt, hvis naboen hver aften i sommersæsonen holdt havefest, og vi ved jo godt allesammen, at når sprutten går ind, så stiger lydniveauet drastisk, og vores have støder som den eneste op til Thorborgs have. Ingen andre i den gade bliver berørt af det, da alt efterhånden er omdannet fra helårsbolig til erhverv.

I begyndelsen måtte min mand kontakte dem for at få dæmpet en voldsom bas, dette blev dog dæmpet, men med ordene "at kunne man ikke tåle støjen, burde man flytte til et parcelhuskvarter".

Min mand kontaktede dem tre gange angående støj. Men vi har aldrig meldt dem eller andre til politiet. Hvad vi derimod har gjort, og som er ganske naturligt, er at kontakte og søge indsigt hos både kommune og bevillingsnævn/politi vedrørende, hvad man har lov til at åbne i et helårshus/have. Dette skal ses i lyset af, at kommunen har medarbejdere, som beskæftiger sig udelukkende med ulovlig brug af helårshuse.

Gudhjem nedre ligger i et A-område, og der må man næsten ingenting, når det gælder huse og forandring. Flere i byen har tidligere fået store bøder for at bruge helårsboliger til anden brug, og derfor stiller vi os undrende over for, hvordan man pludselig kan få lov til det, og hvordan brugerne/kunderne af en sådan bar pludselig kan se igennem fingrene med det.

Vi er godt tilfredse med den nægtede bevilling. Ikke kun for vores skyld – man kan jo vælge at leve og sove med ørepropper, lukkede vinduer eller sælge – men for byens skyld, for hvis det danner præcedens, at man bare kan åbne en bar i ethvert hus, hos naboen, hos genboen og genboens nabo, hvor er Gudhjem så på vej hen? Og hvis en får lov, så kan alle vel få lov, og hvorfor er det, at hr. Thorborg ikke bare flytter sin bar til et af hans hoteller, som jo har erhvervsstatus?

Med det sagt, så kan jeg se på diverse medier, hvordan især min mand bliver hængt ud som et "brokkehoved", "en som er udenfor pædagogisk rækkevidde" og meget andet grimt. Det er svært at være vidne til, især når de fleste her i byen, kender min mand for hans rolige gemyt, han kunne ikke krumme et hår på noget eller nogens hoved, han er yderst fredsommelig og temmelig rummelig. Han er medejer af en gammel, kendt turistvirksomhed her i Gudhjem og har været der de sidste 25 år med en del ansatte (spørg dem, om han er et vanskeligt brokkehoved.)

Vi har på ingen måde noget imod turister eller musik på havnen om sommeren i de etablerede erhvervsvirksomheder, men at begynde at omdanne helårshuse på stribe til turistbarer - ja så må vi se os nødsaget til at opponere.

Nu har hr. Thorborg så i ren provokation over for os valgt at åbne sin helårshave for folket "og ta' endelig øl med". "God stil", skriver mange og klapper i hænderne. Jeg håber da så, at hr. Thorborgs generøsitet også gælder for folket i hans have i Skodsborg.

Vi ønsker ikke at være lyseslukkere og ønsker hermed familien Buch Thorborg held og lykke med deres mange hotelprojekter fremover.


Svar fra Jannie og Martin Buch Thorborg:


Vi holder meget af vores naboer i Gudhjem og vil gerne have det godt med dem alle. Langt de fleste er heldigvis glade for initiativerne, og vi føler os meget velkomne i byen.

Vi forsøger at gøre tingene så nænsomt og ordentligt som overhovedet muligt, men man kan desværre ikke tilfredsstille alle.

Vi går efter at gøre noget godt for byen og øen. Det er drivkraften i projekterne. Gik vi blot efter profit, var vi et helt andet sted.

Det tror jeg selv kritikkerne er helt klar over.

Med ønsket om en god sommer.

De bedste hilsner

Jannie og Martin Buch Thorborg