Igennem et langt liv har jeg kedet mig uendelig meget til mange gudstjenester. Der var to præster i min barndoms kirke, den ene var kedelig, den anden ok. Mange ord i salmerne forstod jeg ikke, gab.
Der var to former for underholdning til møderne: Et firstemmigt a capella sangkor - det var lige så kedeligt som salmerne - nej, så var det bedre, når strengekoret kom til, så var der gang i den med mandoliner, guitarer, violiner, og hvad ved jeg. Det var fedt.
Oh store Gud plus Han skal åbne perleporten. Der var march- og valsemelodier. Så vågnede jeg op med et smil på læben.
Drømmejob
Nu har jeg fået mit drømmejob - organistvikar rundt omkring i de bornholmske kirker. Jeg elsker det.
Nogle præster taler mest om, at Jesus skal komme og dømme os, sortere de gode fra de onde. Andre præster er mægtig spændende, at lytte til - de fleste, heldigvis.
Højmessen
Fint med klokkeringning, et roligt præludium, præsten siger noget, menigheden synger, trosbekendelsen i kor, en prædiken, der relaterer til vor tid og vort liv, salmer med ord, der er til at forstå, stilhed til fordybelse…..
Kunne højmessen være opbygget som et musikalsk crescendo, så vi starter med stilheden og roen og fordybelsen, og efterhånden lader vi glæden over Jesu budskab sprudle.
Lad postludiet være en munter fanfare, så vi går ud i søndagen med smil, glæde og godt humør.