Kan vi dog ikke blive fri for de bornholmere

KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 12. marts 2025 • 05:30
Af:
John Møller Andersen
Hedningestræde
KOMMENTAR | DEBAT | Onsdag 12. marts 2025 • 05:30

– altså på Bornholm.

Nu har jeg været bornholmer i 64 år og må tilstå, at jeg aldrig har følt mig mere uvelkommen på min fødeø.

Jeg er pt indehaver af en andel i en bolig i Bodilsker og havde derfor en vis interesse i at høre Kommunalbestyrelsens behandling af en dagsorden, hvor der skulle træffes beslutning om, hvorvidt der skulle igangsættes kommunalt planarbejde med henblik på etablering af over 500 arbejderboliger på arealet ved den gamle Bodilsker skole.

En 'gave'?

Det var et forslag, som var foranlediget af en henvendelse fra den nuværende ejer af Bodilsker skole - byggematador Michael Møller og hans investorgruppe.

Kommunen havde allerede i dagsordenen lagt tonen an, og man kunne få den fornemmelse, at de cirka 13 beboelsesejendomme i nærområdet næsten skulle betragte det som en gave, fordi der både skulle etableres nye indkøbsmuligheder og fritidsaktiviteter og bedre busbetjening, da der ville komme busser hele dagen for at få de 500-1000 arbejdere transporteret rundt på hele øen.

Ikke én rejste sig

Det, der dog virkelig fik mig op af lænestolen og føle mig uvelkommen var, at ikke én politiker rejste sig op under mødet og udtrykte bekymring for hvilke konsekvenser, som det kunne have for beboerne i Bodilsker og omegn.

For eksempel om det potentielt kunne medføre øgede sociale, miljømæssige eller trafikale udfordringer for området. Tværtimod var politikernes største bekymring hensynet til de overbebyrdede kommunalansatte i teknisk forvaltning, og om man kunne tillade sig at bruge ordet arbejderboliger.

Det villle også være synd for byggematadoren og hans investorgruppe, hvis de ikke fik lov til at bruge deres nyindkøbte skole til formålet. Beboerne skulle heller ikke være utrygge ved, at man stuvede så mange mennesker sammen på deres lille område- De, som skulle bo der arbejdede mindst 15 timer om dagen, spiste og sov og havde derfor ikke tid til at forstyrre nogen.

En smule bekymring, alligevel

Det eneste, der tilnærmelsesvis grænsede til en smule bekymring, var, da en politiker efterlyste et bedre grundlag at træffe sådanne beslutninger ud fra.

For nu blev der jo bygget hundredvis af boliger i øst og i vest - uden at der åbenbart er nogen som har det overordnede overblik, og uden at nogen i øvrigt vidste, om der var et behov.

På trods af lidt udfordringer med at finde ud af, hvad politikerne skulle stemme om, så blev det dog besluttet ikke at påbegynde planarbejdet - dog med mindst mulig margen.

Hvad nu?

For så vidt skolens bygningsmasse florerer der rygter om, at der allerede er indgået kontrakter med håndværkere om ombygning af skolen til lejligheder, hvilket, sammenholdt med den lille margen forslaget faldt på, tyder på, at der forlods allerede er givet grønt lys til denne del af projektet.

Hvis det er tilfældet, så vil det klæde demokratiet og spare en masse tid og arbejde, at man politisk beslutter at få gennemført en forhåndshøring, hvor områdets beboere kan få mulighed for indsigelser om byggeriet for eksempel, at der er tale om et etagebyggeri med mulighed for indsigt i de nuværende boliger og haver.

Her BOR mennesker

Samtidigt kunne man også få igangsat en VVM-redegørelse, trafikvurdering med mere for at undersøge de langsigtede konsekvenser i et i forvejen belastet område.

Kommunalbestyrelsens behandling af sagen vidner desværre om manglende lokalkendskab, og jeg vil derfor ikke undlade at fortælle, at der faktisk bor mange bornholmske familier i Bodilsker og omegn.

Nogle har boet her i 40-50 år og har været ganske tilfredse med det. Desværre virker det sådan, at det i de seneste mange år er blevet et område, hvor politikere har besluttet at placere alt det, som de ikke selv ønsker i deres egen baghave.

I området ligger der derfor allerede en stor solcellepark, flere landbaserede vindmøller, et Gokartcenter, landingsbane til hobbyfly og store landbrugsfabrikker. Senest har politikerne endda givet tilladelse til, at der må oprettes en campingplads i en nedlagt minkfarm på trods af, det ville betyde øget trafik i området.

Nogen må tage førertrøjen!

Foranlediget af drøftelserne i kommunalbestyrelsen håber jeg, at der meget snart er en, der vil tage førertrøjen på og få skabt nogle realistiske, visionære og langsigtede fremtidsplaner.

Det har øen og bornholmerne fortjent.

Muligheder

Man kunne jo starte med at lade sig inspirere af de mange artikler/læserbreve af folk, der kærer sig om Bornholms ve og vel og deres bud på, hvad Bornholm kunne satse på i fremtiden.

Kommunalforsker Roger Buch har blandt andet plæderet for, at Bornholm skal blive bedre til at se de muligheder, der ligger lige for, i stedet for at jagte luftkasteller.

En mulighed kunne ifølge den ansete forsker være at udvide antallet af ressourcestærke ældre. Her tænker jeg straks på for eksempel bofællesskaber for voksne over 50 (Bovieran.dk, KAB-bolig.dk med flere), som i det øvrige Danmark sælges lige så hurtigt som brødet hos bageren søndag morgen.

I ventetiden vil jeg bevæge mig rundt i området, som har ligget uberørt hen siden 2011 og finde noget §3 beskyttet natur eller IV-arter på området.

Følg debatten på facebook!
FÅ ABONNEMENT