Kaas: Mere syre i hverdagen

Kaas: Mere syre i hverdagen
Bornholm sender endnu et kvalitetsprodukt ud i landet. Pressefoto
LEDER | DEBAT | 2. MAR • 05:30
Tommy Kaas
Redaktør
LEDER | DEBAT | 2. MAR • 05:30

Magnus Klein Kofoed sagde først nej til hyldeplads i Coop. Historien om hvorfor, siger noget større om bornholmsk fødevaremod, kvalitet og ambitionen om at uddanne hele Danmark i god smag.

Det begyndte med et nej.

Fem minutter efter at have vundet Produktprisen ved Sol over Gudhjem i september blev eddikebrygger Magnus Klein Kofoed tilbudt hyldeplads i Coop. Svaret var nej tak.

Ikke fordi muligheden ikke var stor. Men fordi produktet og ambitionen var større.

Først da Irma-varemærket og ideen om at producere private label kom på bordet, ændrede perspektivet sig. Her lå en mulighed for ikke bare at sælge flasker – men for at sætte retning. Nu er den bornholmske producent en del af Irma Gastro-serien og med til at formidle en ny forståelse af, hvad eddike kan. Og hvad den kan være.

Det handler om at løfte den brede smag. Om at insistere på, at kvalitet ikke kun hører hjemme på Michelin-niveau – selv om Magnus Klein Kofoed, kendt som en af Kadeau-drengene, er mere end hjemmevant dér. Det handler også om at udfordre den danske tradition for lagereddike.

En ædel og spændende ambition.

Mange forbinder stadig eddike med syltede rødbeder og det sure indslag på tallerkenen. Men her bliver den tænkt som det, den også kan være: En smagsbombe. En genvej til balance. Til dybde. Til det lille løft, der gør forskellen mellem hverdagsmad og noget, man husker.

Når et bornholmsk produkt på den måde bevæger sig ud over rampen og ind på det store marked, stiger den lokale stolthed helt automatisk. Det er den slags fortællinger, vi holder af: Øllet, mosten, karamellerne, lakridserne – og nu eddiken. Noget opstår her. Forfines her. Og finder vej ud i landet.

Her sker det minsandten også med en ambition om at uddanne kokkene i hverdagskøkkenerne og få føjet noget velsmag til salater og sovser.

Og når fortællingen ovenikøbet begynder med selvsikkerheden til at sige nej til Coop, indtil det rigtige tilbud ligger der, så letter vi på hatten. For det vidner om en bornholmsk fødevarebranche, der ikke bare vil sælge, men vil sætte standard.

Lad os få noget salt, sødme, dybde, umami – og syre op over begge ører. Og noget eksklusivitet ind i kødsovsen en mandag aften i begyndelsen af marts.

Følg debatten på facebook!

TANDLÆGEMANGEL PÅ BORNHOLM

Ny tandlægeklinik: Præcis som jeg havde tænkt mig
NYHED | ABONNENT

Ny tandlægeklinik: Præcis som jeg havde tænkt mig

Ibh & Holmberg – Øens Tandlæger er flyttet ind i det tidligere AMU-Center i Aakirkeby.
Ingen specialtandlæge: 'Behandlingerne kan blive længere, men også dyrere'
NYHED | ABONNENT

Ingen specialtandlæge: 'Behandlingerne kan blive længere, men også dyrere'

Bornholms Regionskommune er ikke lykkedes med at rekruttere en specialtandlæge til tandregulering. Derfor er der nu ingen, og det gør, at der opstår en venteliste. Det kan have konsekvenser på længere sigt, advarer Tandlægeforeningen.
FÅ ABONNEMENT