Men uanset om de er virkelige eller ej, så er det grundlæggende budskab i jødedom, kristendom og islam altså, at man skal lade være med at tilbede dem – det må også omfatte nisser – selvom jeg ikke vil anbefale at man går til yderligheder som den herostratisk berømte ”nissehaderpræst” fra Løkken. Selv har jeg intet imod at vores julefejring omfatter nissefigurer, nissehuer og nissekalendere.
Der, hvor min og Stenders enighed hører op, er ved spørgsmålet om, der står en skaber bag det univers vi bebor og alt, hvad det rummer.
Personligt synes jeg, at troen på en skaber er det klart mest oplagte svar på spørgsmålet: ”Hvorfor findes der overhovedet noget, og ikke snarere intet?” De eneste alternativer er for mig at se enten, at universet er blevet til af sig selv – at den energi der dannede udgangspunktet for ”the big bang” på magisk vis bare ”var der” – eller at der har været en uendelig række af universer før vores eget. Ingen af de to svar er logiske umuligheder, indrømmet, men jeg ser på den anden side heller ingen logiske argumenter for at de skulle være at foretrække frem for troen på en skaber.
Et af Stenders argumenter mod troen på en skaber er ”at det er naivt, snæversynet og egoistisk at tro, at universet er skabt for vores skyld”, og det er jeg sådan set enig med ham i.
Jeg vil snarere sige, at universet og alt i det – inklusive Stender og mig selv – er skabt for Guds egen skyld. Men fordi jeg tror på det bibelske ”mantra” om, at Gud er kærlighed, må jeg også tro på, at Guds formål med skabelsen ultimativt må tjene til det bedste for alle skabninger, inklusiv os mennesker. Den påstand fører umiddelbart videre til alle tiders største og vigtigste indvending mod den kristne tro, nemlig det man kalder ”det ondes problem”: