For det er præcis, hvad det er. En fejl. En fejl, der nu koster Bornholm dyrt. Batteridrevne hurtigfærger? Meget svært, siger både Molslinjen og Trefor. Landstrøm til havnen? Urealistisk uden at lægge beslag på næsten hele søkablets importkapacitet. Elektrificering af industri og erhvervsliv? Svært, hvis vi samtidig skal forsyne husholdninger og det voksende strømbehov.
Bornholm har brug for energi, og kablet kan levere den. Så må Danmark og Sverige se at få lukket en aftale, så vi også kan få strøm til vores samfund. Energi er en forudsætning for udvikling.
Borgmester Frederik Tolstrup kalder det "et kæmpeproblem for Bornholm". Det er det. Helle Munk Ravnborg siger, at vi nu har endnu en deltager, som skal presse rigtig hårdt på over mod Christiansborg. Det har hun ret i. Men presset skal også rettes mod Stockholm, så vi får åbnet den svenske energi-korridor.