Godt råd til alle der ikke har fælles økonomi

SYNSPUNKT | ABONNENT | 18. JAN 2023 • 18:33
Af:
Lasse Falkenberg
Kirkestien 3
Gudhjem
SYNSPUNKT | ABONNENT
18. JAN 2023 • 18:33

Få lavet en fremtidsfuldmagt. Det kan spare én for uoverstigelige problemer og ubehagelige situationer, hvis uheldet er ude.

 

Helt ærligt: For blot 14 dage siden kendte jeg ikke til begrebet 'Fremtidsfuldmagt'.

Men jeg skal da love for, at jeg nu har fundet ud af, hvad det vil sige. Og ikke mindst hvad en sådan kan spare én for af uoverstigelige problemer og ubehagelige situationer, hvis uheldet er ude.

Det kan f.eks. være et tilfælde som dette: Min gamle far på 87, der bor i eget hus (enkemand), bliver indlagt akut (f.eks. med hjertestop eller hjerneblødning) – og er derefter i uger, måneder eller mange, mange måneder ude af stand til at håndtere sin økonomi: Regningerne og den almindelige løbende kommunikation f.eks. med banken, kommunen og det offentlige i al almindelighed.

Så står man der, beredvillig og hjælpsom som nærmeste pårørende, men kan ikke få lov til at klare tingene for den hjælpeløse pårørende. Det hverken må eller kan man få lov til, fordi patienten jo ikke er umyndiggjort.

Man kan hverken få indsigt i den pårørendes behandling/journal eller diverse økonomiske forhold, bank-transaktioner (betaling af regninger mm.), hvis der ikke før sygdommen/ulykken/uheldet indtraf er underskrevet/indgået en såkaldt tinglyst ”Fremtidsfuldmagt”. Den er netop konstrueret til situationer, som den ovenfor nævnte, hvor en person pludselig bliver ude at stand til at håndtere sit eget liv med alt, hvad det indebærer.

Den hurtigste – og bedste måde – vi i situationer som denne kan sikre og hjælpe hinanden på, er ved at oprette en ”Fremtidsfuldmagt”. Jeg har gjort det via en henvendelse til min bank, der straks overtog arbejdet for mig, så nu har jeg den ting helt på plads.

Jeg kender desværre et par tragiske tilfælde, der gik helt skævt.

Torsdag kl. 10.30 skal jeg derfor besøge notaren på tinglysningskontoret i Damgade i Rønne, medbringende billedlegitimation for at effektuere og underskrive et dokument, der gør både mig og mine mere tryg ved de hændelser, der kan ligge ude i fremtiden.

Og jeg har det faktisk rigtig rart med den form for 'rettidig omhu'.

Hvis man googler ordet ”fremtidsfuldmagt” er der i øvrigt masser af muligheder for selv at oprette den.