Forsvaret kan ikke selv: Det kræver en indsats fra Bornholm
Forsvaret kan få de unge til Bornholm i en periode, men hvis der skal tegnes kontrakt om ansættelse som konstabel, så skal hele øen gøre sig lækker.
På Bornholm ved vi alt om, at vi som land står over for flere og alvorligere trusler og sikkerhedspolitiske udfordringer, end vi har gjort før. Det var vel også derfor, at Folk og Sikkerhed valgte lige netop Bornholm til at være det sted, hvor man satte fokus på vigtigheden af et stærkt beredskab og forsvar. Folderen ”Hvad nu hvis” blev husstandsomdelt - faktisk som det eneste sted i Kongeriget betalt af private midler. Tak for det!
Vi har længe fået at vide, at der ikke særskilt er nogen sikkerhedspolitisk trussel mod Bornholm.
Men det er bare ikke den opfattelse, vi som bornholmere har. Det har jeg bakset en hel del med over for tidligere forsvarsministre, men der skulle åbenbart en fuldskala krig til i Ukraine, inden man rigtig ville forholde sig til Ruslands ageren.
Fra svensk side toner man rent flag - hvorfor ser man fra svensk side så anderledes på sikkerhedssituationen, end vi gør i Danmark?
Jeg glæder mig over øget national opmærksomhed på Bornholm - både når det kommer til forsvar og beredskab. For det er der brug for!
Dette arbejde bliver vi aldrig færdige med - vi vil altid kunne gøre det bedre!
Udfordrede
I mit arbejde på Christiansborg fylder forsvar, beredskab og sikkerhed.
Jeg har i denne uge mødt både den svenske og finske ambassadør, hvor fælles sikkerhed har fyldt, og der bliver ikke mindre i fremtiden.
Vi er udfordret, men vi gør også meget. Både vores forsvar og det statslige beredskab bliver styrket, og vi forbereder og øver på noget, som vi ikke håber, kommer i anvendelse nogensinde.
Men konsekvensen ved intet at gøre vil være for stor. Men nu deler flere den bornholmske opfattelse - bare se seneste publikation fra Forsvarets Efterretningstjeneste. FE vurderer, at Rusland for øjeblikket fører en hybridkrig mod Nato og Vesten. FE vurderer, at Rusland forbereder sig på en krig mod Nato.
Det betyder ikke, at der er truffet beslutning om at starte en sådan krig, men Rusland opruster og opbygger kapaciteten til at kunne tage den beslutning. FE vurderer yderligere, at den militære trussel fra Rusland mod Kongeriget Danmark vil stige de kommende år.
Hvis krigen i Ukraine stopper eller fryser fast, og hvis Nato ikke samtidig opruster, så kan Rusland i løbet af cirka fem år være klar til en storskalakrig i Europa.
Trusselsvurdering
Det skriver Forsvarets Efterretningstjeneste (FE) i en ny trusselsvurdering og slår fast, at den militære trussel fra Rusland kommer til at stige de kommende år.
I vurderingen står der samtidig, at der på nuværende ikke er en trussel om et regulært militært angreb på Danmark.
I Nationalt Risikobillede fra Beredskabsstyrelsen er de største risici mod Danmark Ruslands øgede anvendelse af hybride virkemidler mod vestlige lande, herunder Danmark. Man regner med, at Rusland vil skrue op gennem sabotage og påvirkningskampagner. Men også forstyrrelser i forsyningskæder, ekstraordinær international migration og klimaforandringer og energimangel vil kunne udfordre.
Forsvaret
Genopbygningen af det danske forsvar er i fuld gang – også på Bornholm.
I juni blev Bornholms Regiment oprettet - i september landede, for første gang, to af Flyvevåbnets F-35 kampfly. I januar ankom de første Patriaer, en pansret mandskabsvogn produceret i Finland til Bornholm.
Genopbygningen af en enhed, der bliver på Bornholm, hvis det værst tænkelige skulle ske, er i fuld gang. Fire mekaniserede infanterikompagnier og to værnepligtskompagnier skal i fremtiden bo på Almegårds Kaserne. I tillæg til disse enheder har vi vores hjemmeværn, der er godt uddannet og har stort lokalkendskab. Det er min klare forventning, at vi styrker Hjemmeværnet yderligere inden sommer.
Hele Bornholm
Det, der udestår nu, er at få opbygge enhederne hurtigst muligt. Det kan Forsvaret ikke gøre selv – det kræver en indsats fra hele Bornholm.
Forsvaret kan få de unge til Bornholm i en periode, men hvis der skal tegnes kontrakt om ansættelse som konstabel, så skal hele øen gøre sig lækker. De unge, der fra nu af aftjener værnepligt, skal møde øen på en ny måde. De skal møde campus og vores uddannelsesmiljø - de skal møde vores arbejdsgivere og vores fagforeninger - de skal møde alle dem, der gør Bornholm attraktiv, så de fremadrettet vil tage en uddannelse på Bornholm. Tænk hvis 10, måske 15 procent, vil slå sig ned efterfølgende.
I Allinge står det godt til. Vi har, med mine øjne, Beredskabsstyrelsens bedste enhed i hele Kongeriget, og det siger ikke så lidt!
Det helt særlige ved Kasernen i Allinge er, at det for en hel del år siden lykkedes at få lave en aftale mellem Beredskabsstyrelsen og Kommunen, så styrelsen indgår i det kommunale beredskab.
Det giver en helt anden og mere nærværende værnepligt. Det rygtes, så de unge, der vil en fremtid inden for brand og redning, har øjnene stift rettet mod Allinge.
Konference
Seneste skud på stammen, er kulminationen på et arbejde, der tog sin begyndelse i maj 2024. F&S, borgmester Trøst, Bornholms Energi og Forsyning, Campus Bornholm og TV2 Bornholm afholdt en stor konference om den sikkerhedspolitiske situation i Østersøen med gæster fra ind- og udland.
Dette blev fulgt op af et foretræde for Forsvars-, Samfundssikkerheds- og Beredskabsudvalget, med Lars Nordahl, formand DI Bornholm – Jacob Trøst, borgmester Bornholms Regionskommune – Martin Lasse Hansen Sieben, direktør for Campus Bornholm – Joan Prahl, formand for FH Bornholm og Johnny G. Larsen, F&S, med det formål at styrke og udvide samarbejdet mellem det bornholmske kommunale og statslige beredskab samt civilområdet for at skabe værdi for hele samfundet.
Vi vil gerne at der igangsættes et arbejde af det samlede danske beredskabsområde efter totalforsvars/totalberedskabs- konceptet med inspiration fra vores nordiske naboer.
Bornholmske muligheder
Jeg glæder mig over, at vores ”nye” borgmester vil fortsætte, hvor den ”gamle” slap, og at arbejdsmarkedsparter på Bornholm kan se en mulighed i at knytte de værnepligtige til øen, og at campus øjner muligheden for at bidrage med deres viden og uddannelser.
Jeg sad i formandsstolen under dette foretræde i udvalget – og var pavestolt – en ø, men mange stemmer, der talte om muligheder - både for at kunne passe bedre på Bornholm, men også at udvikle og følge med.
Nu er der respons fra ministeren, der gerne i løbet af foråret vil mødes på Bornholm for at drøfte mulighederne nærmere, om Bornholm kunne blive en central del af udviklingen af det fremtidige nationale totalberedskab og forsvar.