Dialog med bønder er ikke mulig

Dialog med bønder er ikke mulig
Landbruget er blevet en stat i staten, mener Holger Ø Mortensen. Privatfoto
SYNSPUNKT | DEBAT | 20. MAJ • 15:30
Af:
Holger Ø Mortensen
Nexø
SYNSPUNKT | DEBAT | 20. MAJ • 15:30

Holger Ø Mortensen mener ikke, at det er muligt at have en dialog med bønder, fordi bønderne altid vil bestemme spillereglerne.

Der forlyder, at en af øens største jorddrotter og svineavlere har budt mig på dialogkaffe. Det kommer ikke til at ske - alene af den grund, at bønder altid udstikker spillereglerne for den slags møder.

Jeg har været til utallige møder med mange forskellige bønder og folk med nær forbindelse til landbruget. Møder i Fødevareudvalget på Christiansborg, møde med daværende landbrugspræsident Peter Gæmelke, et frugtesløst møde med Lars-Ole og Lea, møde med 300 rasende bønder m/k om MRSA-problemet, drikkevandsmøde med flere hundrede rødglødende bønder etc.

Jeg er endda blevet ringet op af en af Danmarks mest hardcore storbønder - Johan Koed-Jørgensen på "Aakjær Gods". Det blev en kort samtale. Fælles for alle disse møder: Det har ikke flyttet så meget som et komma.

Hvorfor gør jeg det?

Når jeg langer så hårdt ud efter bønder på Bornholm, er det, fordi de ikke vil være med til at gøre forholdene for flora og fauna bare lidt bedre. De skalter og valter med naturen. De hærger landskabet.

Grøftekanter overgødes og sprøjtes med diverse pesticider. Kun ganske få hårdføre og kvælstofelskende planter overlever denne giftdosis. Alle de svage planter er væk. Man ser ganske vist tidligere helt almindelige sarte planter som kodriver og engkabbeleje nogle steder på Bornholm - men aldrig nær de dyrkede marker.

Svinefabrikker og naboer

Dagbladet Politiken har haft en hovedhistorie på forsiden om naboer til de store svinefabrikker på Langeland. Denne historie kunne lige så vel være skrevet på Bornholm.

Svinebønder skyr ingen midler i deres rasen efter profit. Støv, støj og stank står 365 dage ud fra disse kæmpe svinefabrikker. I gylletiden må vi oven i købet leve med spildt gylle på veje, gader og stræder. Det er ganske enkelt noget forbandet svineri.

Jeg har det med bønder som bonden i Lille Claus og Store Claus: Han kan ikke fordrage bønder. Eller som journalist, forfatter og gårdejer Kjeld Hansen siger: "Jeg kan ikke tåle bønder."

Hvis jeg skal have dialog med bønder, skal det være på skrift. Mundtlige aftaler med bønder har aldrig ført til noget som helst.

Svinemafiaen slår til

Omerta gælder. Hvorfor vil bønder ikke svare på helt enkle spørgsmål:

Hvis alle eksternaliteter medregnes - hvor meget betyder dansk landbrug for butikken Danmark? Hvor mange svin fødes hvert år på Bornholm? Hvor mange udenlandske medarbejdere er der på de bornholmske landbrugsbedrifter? Hvor mange forskellige pesticider benyttes i bornholmsk landbrug?

Man skal heller ikke forvente hjælp fra Bornholms Regionskommune. Nu har vi oven i købet fået en borgmester med fødderne begravet dybt i landbruget og med en travl fortid i øens landboforening - i en periode endda formand for BLF.

Landbruget er blevet en stat i staten.

Følg debatten på facebook!

INDENFOR

Nu styrer Linda Hodda
EKSKLUSIV | ABONNENT

Nu styrer Linda Hodda

En spontan mail, og pludselig stod Linda Olsen som leder af Folkehuset Hodda.
Oliekongen nyder sit nye liv
EKSKLUSIV | ABONNENT

Oliekongen nyder sit nye liv

Manden bag rapsolie-eventyret på Lehnsgaard.
FÅ ABONNEMENT