Debat: Tre forslag der vil gøre livet lettere for trafikanterne

Debat: Tre forslag der vil gøre livet lettere for trafikanterne
Finn Rasmussen fra Allinge, ser gerne, at der kommer bedre forhold for bilister, cyklister og gående på øen. Så han fremlægger tre forslag til politikerne. Arkivfoto fra Gudhjem: Jens-Erik Larsen
LÆSERBREV | ALLINGE SANDVIG | ABONNENT | 12. OKT 2021 • 09:36
Af:
Finn Rasmussen
 Havnegade 36
Allinge
LÆSERBREV | ALLINGE SANDVIG | ABONNENT
12. OKT 2021 • 09:36

Der har i den seneste tid været en del debat om forskellige trafiktiltag på Bornholm.

I den forbindelse vil jeg gerne give tre input:

Bom på cykelstien ved Allinge

Jeg stiller mig undrende overfor, at man har valgt en dobbeltbomsløsning. En løsning, som hverken er elegant eller praktisk for cyklister med/uden anhænger og barne- og klapvognsvognsbrugere. Et alternativ kunne være en aftagelig pæl i midten på cykelstien, eventuelt kombineret med bump, hvis hastigheden skal dæmpes.

Tidsbegrænset parkering

Mange steder er der tidsbegrænset parkering året rundt (for eksempel ved Kærnehuset i Allinge). Jeg har forståelse for, at der i turistperioden visse steder er behov for tidsbegrænsning, men vil opfordre til, at den fjernes mange steder udenfor sæsonen. Netop foran Kærnehuset, hvor der er mange aktiviteter for ældre med en varighed over to timer, virker det absurd, at parkering ikke kan ske udenfor huset. Tidsbegrænset parkering bør kunne finde anvendelse, når der er et klart behov for det.

Parkering i Nørregade i Allinge

Afslutningsvis vil jeg tage en gammel ide frem igen: Kunne kommunen ikke erhverve grunden, hvor Allinge Turistfarts busser tidligere var parkeret?

Den plads kunne indrettes til en fremragende parkeringsplads for beboerne i Nørregade. Eventuelt kunne det kombineres med garageanlæg. Enhver parkeret bil, der fjernes fra Nørregade, vil højne trafiksikkerheden. Forhåbentlig er alle implicerede parter enige heri.