Debat: Lad ikke kystbyernes turistsucces overskygge manglende infrastruktur, parkeringsmuligheder og boliger

LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT | 15. NOV 2021 • 16:26
Af:
Carsten Hæstrup
kandidat for Venstre
LÆSERBREV | BORNHOLM | ABONNENT
15. NOV 2021 • 16:26

De lokale ved, hvilke udfordringer lokalsamfundet står overfor, og som ofte er de lokale også gode til at pege på konkrete løsninger.

De sidste par somre har vi oplevet en endnu større tilstrømning af turister. Det er skønt, og vi er glade for deres besøg, det liv de skaber og deres økonomiske bidrag til øen. Men det skal som lokal være muligt at få en parkeringsplads, når man kommer hjem – også i højsæsonen.

I Nørregade i Allinge har der været særlige udfordringer. Bilerne holder i den ene vejbane, det danner kø og gør det svært for busserne at komme frem. Man kunne undersøge muligheden for at erhverve den gamle busholdeplads (Keld Holms Busser) til større fællesgavn som lokale parkeringspladser, hvor beboere særligt i Nørregade kunne få en parkeringslicens. Det vil lette trafikken og være til gavn hele året.

Generelt mener jeg, at vi som kommune må have for øje at lokalsamfundene både skal fungere i høj- og lavsæson. F.eks. giver det god mening om sommeren at have 2 timers-parkering på Kirkepladsen i Allinge. hvorfor skal det i vinterhalvåret kun være muligt at parkere to timer på Kirkepladsen i Allinge? Der er ofte ledige pladser, og hvis man gerne vil opfordre til at benytte restauranterne eller bylivet udenfor sæsonen i mere end to timer, nytter det ikke at parkeringstiden er kort.

Vi har en masse skønne hoteller, pensionater og områder uden bopælspligt, men det er også vigtigt at sikre flere helårsboliger til forskellige segmenter. F.eks. er den omdiskuterede Kjærenæs-grund i Allinge ved Netto stadig et relevant sted til opførelse af nye boliger. Det samme gælder den gamle vaskerigrund. Vi må som kommune hele tiden huske på vekselvirkningen mellem at tilgodese turister og herboende. Derudover skal vi se på at udvikle andre byggegrunde i byen – bl.a. kunne grundene bag ”Kikegården” tages i brug – Det er jo netop nu, hvor huspriserne er høje, at det rent faktisk kan betale sig at bygge nyt, klimavenligt og bæredygtigt som efterspørges i dag.

Du har nok lagt mærke til, at mine eksempler kommer fra Allinge. Det er her, jeg har min hverdag, ser og oplever de udfordringer, som lokalsamfund kan have. Jeg er sikker på at du kunne komme med eksempler fra dit lokalsamfund. Dem vil jeg meget gerne høre. Jeg tror nemlig på, at lokale ved hvilke udfordringer lokalsamfundet står overfor, og som ofte er lokale også gode til at pege på konkrete løsninger. Derfor vil jeg gerne lytte.