Debat: Hvorfor skal biblioteket flyttes?

Debat: Hvorfor skal biblioteket flyttes?
Rønne Bibliotek. Foto: Jacob Jepsen
| ABONNENT | 27. APR 2021 • 16:51
Af:
Hanne Vensild
Storegade 29
Rønne
| ABONNENT
27. APR 2021 • 16:51

LÆSERBREV

Til min store forundring læste jeg i Bornholms Tidende mandag den 19. april, at borgmesteren er blevet overbevist af en rådgivergruppe om, at det vil være en god ide at flytte biblioteket fra Pingels Allé til et kulturhus i centrum af Rønne. Undskyld, det kan jeg overhovedet ikke forstå. For det første er biblioteket velfungerende – ud fra mit brugersynspunkt – der er mange funktioner knyttet til stedet, som man som almindelig borger er meget glad for. Der er rigelig med parkeringspladser, og desuden en legeplads som mange småbørnsforældre også har glæde af.

Hvorfor skal biblioteket flyttes og være sammen med et kulturhus? Jeg kan læse, at argumentet er, at man kan slå driftspengene sammen fra flere institutioner og få en fælles ledelse. Altså et økonomisk argument. Men hvad med at tage hensyn til brugerne. Og tilgængeligheden bliver forringet. Det bliver besværligt at finde parkeringspladser – jojo, nye parkeringsregler. Men så kan man vælge enten at parkere en halv time i bymidten – og så kan man da ikke få ret meget ud af hverken sit biblioteksbesøg eller for den sags skyld alle de andre tilbud i Kulturhuset. Eller parkere uden for den zone, hvilket nok vil betyde, at en del vil undlade at komme. Det er muligt, at turisterne synes, det er ok at parkere længere væk. Men hvad med os, der er helårsbrugere. For det andet kommer det til at koste rigtig mange penge. Hvorfor skal man bruge penge på at bygge noget nyt, når det eksisterende fungerer, og der er vel rigelig brug for penge på både børne- og ungeområdet, samt ældreplejen?