Besøgende kan også lide bibliotekerne
Udenøs bornholmere og turister bruger også de lokale biblioteker.
Debatten om den foreslåede centralisering af Bornholms biblioteker - med lukning af flere lokalbiblioteker - bærer præg af udbredt bitterhed.
Det er helt forståeligt. Som udenøs bornholmer kan jeg ikke gå ind i debatten, men man har da lov til at håbe på bevaring.
Vi er ganske sikkert mange udenøs bornholmere – men også turister – der nyder at kigge inden for på både det gode og hyggelige centralbibliotek i Rønne og Bornholms øvrige biblioteker - uanset deres størrelse.
Bibliotekets tilbud og velfærd
Danmarks biblioteker har foruden bogudlån - som regel med god og venlig service - image som kulturcentre for folk i alle aldre - faktisk også som sociale væresteder.
Min tidligere arbejdskommune gennem mange år - Lyngby-Taarbæk - har det dejlige Stadsbiblioteket i Kgs. Lyngby. I fjor lukkede bibliotekets store plus: Stadscaféen, fordi der skulle spares. Jeg var en af de mange, der protesterede gennem læserbreve, for jeg har fulgt caféen gennem journalistisk arbejde på en ugeavis i kommunen.
Stadscaféen havde en socialpædagogisk baggrund. Medarbejderne havde ikke let ved at få arbejde, Men i caféen ydede pigerne en virkelig både effektiv og yderst venlig service.
Mange nød det hyggelige sted, hvor de kunne få en kop kaffe med hjemmebagt brød, læse aviser og få en snak med andre besøgende. Atmosfæren gav stærke indtryk af bibliotekernes mentale betydning.
Nu og da skal der spares på offentlige områder. Besparelserne kan bare ramme uheldigt. Det er godt, hvis politikerne tager velfærdstanker med til forhandlingsbordet!

NYT JOB
MEST LÆSTE

Röryggjuer
Kan bruges om en rød ko, tyr eller kalv med en hvid stribe langs ryggen. Man kan eksempelvis tale om ‘et röryggjut kraitur’.
OM BORNHOLMS TIDENDE
LÆS AVISEN DIGITALT
Læs avisen på din computer
Download app til Apple
Download app til Android
Ansvarshavende chefredaktør: Kristoffer Gravgaard.
Bornholms Tidende, Nørregade 11-19, 3700 Rønne.
Hovednummer: 56903000. Redaktion: 56903081. CVR nr: 35244115
© Bornholms Tidende Tekst, grafik, billeder, video, lyd og andet indhold på dette website er beskyttet efter lov om ophavsret. Bornholms Tidende forbeholder sig alle rettigheder til indholdet, herunder retten til at udnytte indhold med henblik på tekst- og datamining, jf. ophavsretslovens § 11b og DSM-direktivets artikel 4".
Generelle handelsbetingelser | Cookie- og Privatlivspolitik | Cookiedeklaration