Adskil kirke og stat

SYNSPUNKT | DEBAT | Lørdag 26. februar 2022 • 07:30
Af:
Niklas Stenbye
formand for Ungerådet
næstformand
Venstres Ungdom Bornholm
SYNSPUNKT | DEBAT | Lørdag 26. februar 2022 • 07:30

Lad os adskille kirke og stat. Lad os gøre Danmark moderne, opfordrer Niklas Stenbye.

I den seneste tid har kirken og kristendommen fyldt særdeles meget i mediebilledet. Debatten vedrørende de såkaldte ”sorte præster” har sat gang i en heftig diskussion om, hvilken rolle kirken og kristendommen spiller i Danmark.

Kristendommen er definitivt den religion, som har haft den største indflydelse på vores fælles historie, og der er ingen tvivl om, at kristendommen fylder en del i det fundament, som vi har bygget vores samfund på. På baggrund af dette er det forståeligt, at kristendommen, dengang Grundloven blev skrevet, blev sat op på en piedestal som ”statsreligion”.

Men i et moderne liberalt demokrati giver det ingen mening at holde fast i dette. Jeg mener, det er på tide, at vi tager et opgør med religioners rolle i samfundet. I Danmark har vi religionsfrihed. Jeg mener også, vi bør have religionslighed. Derfor bør vi ikke have et samfund, hvor vi indikerer, at en religion er bedre end en anden. Vi bør afskaffe kristendommen som statsreligion. Jeg ved godt at det kræver en grundlovsændring. At det er en utopi at tro, at vi kan lave så dybtgående ændringer i samfundet fra den ene dag til den anden. Men vi kan jo starte med at tage små skridt.

Lad os fjerne konfirmationsforberedelse fra skoleskemaet og lægge ansvaret for planlægningen væk fra politikerne og udelukkende over på præsterne. Lad os afskaffe kirkeministeriet og liberalisere folkekirkens finansieringsmodel, for folkekirken bør kunne overleve på basale markedsvilkår, som andre religioner gør det. Lad os afskaffe præsteres statslige lønninger. Lad os forbyde religiøs omskæring. Lad os inkorporere kristendom i historieundervisningen og fokusere på en mere omfattende religionsundervisning i flere religioner.

Religion er en privat sag. Religion bør derfor først og fremmest være en prioriteringssag. Hvis kristendommen er så vigtig for folket, hvilket jeg er overbevist om, mon ikke den så vil overleve uden særbehandling? Lad os adskille kirke og stat. Lad os gøre Danmark moderne.

FÅ ABONNEMENT